Zadanie testu

Toto sú správne odpovede testu na prijímačky so slovenčiny a literatúry. Zadanie testu nájdete na stránke Prijímacie skúšky zo slovenského jazyka a literatúry 2018.

Riešenie testu

Aktualizácia 10.4.2019: Pracujem na tom, už sú hotové odpovede na otázky 1 až 15 a 28.

Odpoveď č. 1

Prezývajú ma Krivák. Ťažko sa mi s tou prezývkou zmieruje, lebo mi v štrnástich rokoch lekári operovali bederné kĺby. Občas sa mi aj podarí kráčať výborne. Na oddelení rehabilitácie cvičievam na bicykli a posilňovacom náradí. Zatiaľ však nesmiem cvičiť na telocviku. Ako mám dosiahnuť aby sa mi niektorí z triedy nevysmievali? Kedysi som bol prvý v skoku do výšky. Je to ale psí život! Všetko sa na mňa zosypalo. Lekárkinej sestričke minule prišiel na um výborný cvik. Opri sa mi o ruku a vyri do piesku prstami na nohe svoje priezvisko! Ak budeš usilovne cvičievať, iste sa úspech dostaví, hovorila milo. Asi by som jej mal veriť. Nie? Na druhý deň bola s mojim výkonom spokojná.

Odpoveď č. 2

  1. deväť, veru, päsť
  2. rameno, väz, semeno
  3. smädný, mäso, meno
  4. mäkčeň, späť, zmätok

Odpoveď č. 3

  1. 2 obojaké, 2 tvrdé, 1 mäkkú spoluhlásku
  2. 4 obojaké, žiadnu tvrdú, 1 mäkkú spoluhlásku
  3. 3 obojaké, 1 tvrdú, 1 mäkkú spoluhlásku
  4. 2 obojaké, 1 tvrdú, 1 mäkkú spoluhlásku

Odpoveď č. 4

  1. napíšem jej, základný tvar jednotné číslo: ona, množné číslo ony
  2. jej úsmev
  3. stretla som ich, základný tvar jednotné číslo: on alebo ona alebo ono, množné číslo: oni alebo ony
  4. ich vedomosti

Kurník, prečo to mám zle?

Slovo „jej“ je asi jasné každému. Ale prečo „ich“? Nuž, slovo „ich“ predstavuje akuzatív plurálu slova „oni“, alebo aj „ony“. Z kontextu nie je jasné, či stretla dievčatá, chlapcov, prípadne iné pohlavia, mimozemšťanov alebo nedajbože ich mix. No a nominatív singuláru slova „oni“ je „on“ a slova „ony“ je „ona“ alebo „ono“. Kapišto?

Odpoveď č. 5

Stará mama rozpráva svojim vnukom príbeh, ako sa s mojím otcom vybrali našim autom na výlet do Poľska.

Kurník, prečo to mám zle?

Lebo pri skloňovaní zámena on a privlastňovacích zámen (môj, tvoj, váš, náš, svoj) píšeme aj vyslovujeme pádové prípony s krátkou samohláskou. Výnimkou je inštrumentál sg., kde píšeme dlhú samohlásku.

Odpoveď č. 6

  1. chyba v skloňovaní: netuším, skúste niekto napísať do komentárov….
  2. tvar podmieňovacieho spôsobu slovesa osloviť: podmieňovací spôsob minulého času
  3. druhý tvar podmieňovacieho spôsobu slovesa osloviť a jeho pomenovanie:oslovil by som, podmieňovací spôsob prítomného času
  4. genitív jednotného čísla od slova pani: prvé slovo pani je po vyskloňovaní „pani“, druhé slovo pani je po vyskloňovaní „panej“

Kurník, prečo to mám zle?

Pri podmieňovacom spôsobe, čiže kondicionáli, rozoznávame podmieňovací spôsob prítomného času, napr. vedel by som, a podmieňovací spôsob minulého času, ktorý sa tvorí z podmieňovacieho spôsobu prítomného času slovesa byť (napr. bol by som) a z tvaru minulého času významového slovesa, napr. bol by som vedel, bol by som býval, bolo by žilo, boli by ste mali, boli by videli. Podmieňovacím spôsobom minulého času sa v slovenčine vyjadruje podmienené uskutočnenie deja v minulosti, napr. Keby som to bol vedel, tak by som si bol zobral veci.

Slovo pani je podstatné meno ženského rodu. Podstatné mená ženského rodu sa skloňujú podľa vzorov: žena, ulica, dlaň, kosť. Podstatné meno pani má však osobitné skloňovanie. Podstatné meno pani skloňujeme, keď stojí vo vete samostatne. Napr. Na ulici boli dve panie. Podstatné meno pani neskloňujeme, ak vystupuje vo vete ako prívlastok. To znamená, že podstatné meno pani neskloňujeme, ak je vo vete spojené s menom, priezviskom, titulom, pomenovaním profesie, atď. Napr. Na ulici boli dve pani Mrázové.

Odpoveď č. 7

  1. Pani Mrázová, buďte tak dobrá, ukážte mi cestu.
  2. Pani Mrázová, buďte taká dobrá, ukážte mi cestu.

Odpoveď č. 8 a

  1. Mládenci z dediny išli do lesa na drevo.
  2. Obyvatelia tejto lokality dlho čakajú na úpravu cesty.
  3. Vojaci pristúpili na podmienku a svoj súhlas potvrdili sľubom.
  4. Siedmi žiaci ôsmych tried odcestovali autobusom na súťaž.

Odpoveď č. 8 b

neohybné slovné druhy: predložky: z, do, na, a, príslovky: dlho

Odpoveď č. 8 c

slovesá dokonavého vidu: pristúpili, potvrdili, odcestovali

Odpoveď č. 9 a

  1. druhová: dvojakých
  2. radová: štvrtého
  3. skupinová: nevyskytuje sa
  4. základná: päť
  5. násobná: trikrát

Odpoveď č. 9 b

  1. dvojaký skloňujeme podľa vzoru pekný (je to skloňovací vzor prídavných mien)
  2. štvrtý skloňujeme podľa vzoru pekný, ak by to bol tretí, tak by sa skloňoval podľa vzoru cudzí
  3. päť skloňujeme podľa vzoru päť

Odpoveď č. 10 a

  1. Príroda sa zaodela do slávnostného šatu.
  2. Začal sa zaujímať o školu.
  3. V škole sedíme po dvoch.
  4. Obraz kvitnúcej jari bol krajší. – Lebo baba povedala, že menný (slovesno-menný) prísudok je zložený zo sponového slovesa (byť, stať sa) a plnovýznamového slovného druhu.

Odpoveď č. 10 b

  1. metafora
  2. personifikácia – Lebo baba povedala, že personifikácia alebo zosobňovanie je obrazné pomenovanie, ktoré vzniká prenášaním ľudských vlastností na neživé predmety
  3. metonymia
  4. alegória

Odpoveď č. 11 a

  1. Zrazu ma pichlo v boku. Pohľad z brehu jazera je krásny.
  2. Na jar zriedkavo hrmí. V chyži bolo chladno a temno.
  3. V škole sedíme po dvoch. Hraj na gajdy!Lebo baba povedala, že jednočlenné vety sú vety, ktoré nemajú podmet. Jednočlenné vety majú iba jeden hlavný vetný člen – vetný základ.
  4. Na výlet pôjde celá ôsma trieda. Celú noc mrzlo.

Odpoveď č. 11 b

Krásny: je to prídavné meno (adjektívum), ohybný slovný druh, ktorý je možné skloňovať. Rod mužský, číslo jednotné (singulár, sg), 1. pád (nominatív), neživotné.

Odpoveď č. 11 c

  1. 2 nezhodné prívlastky
  2. 1 nezhodný prívlastok – Lebo baba povedala, že nezhodný prívlastok sa s podstatným menom, ktoré rozvíja, nezhoduje v rode, čísle a páde. Nezhodný prívlastok býva vyjadrený najčastejšie podstatným menom. Nezhodný prívlastok zvyčajne stojí za podstatným menom, ktoré rozvíja.
  3. žiaden nezhodný prívlastok

Odpoveď č. 11 d

očný, rodinný, jarný, nočný, rastlinný

Odpoveď č. 12

  1. príslovkové určenie miesta, nezhodný prívlastok, príslovkové určenie miesta, prvá časť zloženého prísudku, 2. časť zloženého prísudku, podmet
  2. príslovkové určenie miesta, zhodný prívlastok, príslovkové určenie miesta, prvá časť zloženého prísudku, 2. časť zloženého prísudku, podmet
  3. príslovkové určenie miesta, nezhodný prívlastok, nezhodný prívlastok, prvá časť zloženého prísudku, 2. časť zloženého prísudku, podmet
  4. žiadna z uvedených možností

Odpoveď č. 13 a

  1. Vo voľnom čase sa venujem i knihám, i športu, i televíznym programom. – Tu sú čiarky v poriadku, ale nemusia tu byť. Ľebo Ľudko Štúrovie by boľi bývaľi povedaľi, že čiarku nepíšeme (nemusíme písať ) pred priraďovacími spojkami a, i, aj , ani, alebo, či.
  2. Učil sa, a predsa nevedel. Tu je čiarka v poriadku, muši byc!
  3. Martin neprišiel, ani odkaz nenechal. – Tu je čiarka tiež v poriadku, ale nemusí tu byť. Ľebo Ľudko Štúrovie by boľi bývaľi povedaľi, že čiarku nepíšeme (nemusíme písať ) pred priraďovacími spojkami a, i, aj , ani, alebo, či.
  4. Najprv dáva, potom berie. Tu je čiarka v poriadku, muši byc!

Odpoveď č. 13 b

  1. synonymá
  2. antonymá (opozitá)
  3. homonymá

Odpoveď č. 14 a

  1. aby, hoci, ale, ba aj
  2. no, i, keď, že
  3. ako, pretože, ba, a
  4. a, i, aj, ani, alebo – priraďovacie spojky (zlučovacie a vylučovacie)

Odpoveď č. 14 b

  • priraďovacie súvetie odporovacie: Učil sa tri hodiny, lenže jednotku nedostal.
  • priraďovacie súvetie vylučovacie:  Buď budeš počúvať, alebo si to oprav sám.
  • podraďovacie súvetie s vedľajšou vetou predmetovou: Cítila som, že vyhrám.
  • podraďovacie súvetie s vedľajšou vetou prívlastkovou: Mám rád koláče, ktoré pečie moja mama.

Odpoveď č. 15

  1. času
  2. miesta
  3. spôsobu
  4. príčiny

16. Nakresli schému, ktorá zodpovedá vete: Žiaci základných škôl sa pre veľký záujem tlačili v stiesnených priestoroch kina.

 

17. a) Uvedená ukážka predstavuje slohový útvar:

Premenlivá, cez deň zväčšená oblačnosť. Početné prehánky, ktoré budú aj v nižších polohách snehové. Teplota vzduchu cez deň 2 až 7 stupňov, na severe a východe okolo nuly. Vietor prevažne severný, s rýchlosťou 6 až 7 m/s.

  1. oznámenie
  2. výklad
  3. opis
  4. správu

17. b) K útvarom priraď slohové postupy:

18. V ktorej z možností sú iba frazeologizmy:

  1. ruža šípová, triedna kniha, hrach na stenu hádzať
  2. zapísať si za uši, vysoko rúbať, prepásť príležitosť
  3. komu sa nelení, tomu sa zelení, zdravotná sestra, ľahká atletika

19. Ktorá z možností neobsahuje slová rovnakého jazykového štýlu?

  1. objednávka, zabezpečiť, organizácia, termín
  2. fáro, profák, šuter, deják
  3. muška, luna, amor, epika
  4. fonetika, aritmetika, realizmus, optický

20. Správne zoraď autorov, diela a postavy:

Inka, František Hečko, Artur Charles Clarke, Malá galéria mladšieho brata, Marek Habdža, Alveron, Jaroslava Blažková, Záchranná akcia, Mara Malecká, Červené víno, Ženský zákon, Jozef Gregor Tajovský

  1. ………………………
  2. ………………………
  3. ………………………
  4. ………………………

21. Označ pravdivé tvrdenie:

  1. životopis je slohový útvar výkladového slohového postupu
  2. termíny sú typické pre publicistický štýl
  3. koncept je nečistopis
  4. strofa je usporiadanie stôp

22. Prvým slovanským spisovným jazykom bola:

  1. praslovančina
  2. cyrilika
  3. hlaholika
  4. staroslovienčina

23. Oprav chyby v tabuľke: (škrtni a prepíš chybný údaj)

AUTOR DIELO POSTAVA LITERÁRNY ŽÁNER (DRUHOVÝ ÚTVAR)
Ľubomír Feldek O múdrej princeznej Jano Valaška historická povesť
Milan Rufus –Július Satinský Španielska čižma Števo Kyjanica sonet
Vincent Šikula Leto u strýca Rafaela strýco Matúšovie, Vilko novela
Rudolf Dobiáš Zbojnícka mladosť Jerguš Lapin novela
Andrej Plávka Jesenná láska ––––––––––––––– epická báseň

24. Napodobenie zvuku vhodným využitím hlások v slovách sa nazýva:

  1. rým
  2. zvukomaľba
  3. melódia
  4. gradácia (stupňovanie)

25. Ktoré útvary epiky rozdeľujeme na miestne, historické, démonologické, heraldické?

  1. báje
  2. povesti
  3. poviedky
  4. romány

26. Prečítaj si báseň:

Nehaňte ľud môj, že je ľud mladý,
klebetárski posmievači!
V mladom sa veku ide do vlády,
starému sila nestačí;
keď predkov nemal – a či ich nemal,
ktorí prežili čas zlatý? –
čo bys’ sa mu ty za to posmieval?
Na potomkov on bohatý.
Nehaňte ľud môj, že nemá dejov
slávy svojej minulej sklad!
On ešte peknou kvitne nádejou, …

27. a) Uveď meno autora, zaraď ho do obdobia a vyber, ktoré tvrdenia sú správne:

  1. Je to báseň lyrická.
  2. Je to báseň epická.
  3. Básnik v nej vyjadruje to, čo cíti, prežíva na základe spoločenskej situácie.
  4. Básnik rozpráva o tom, že národ je mladý, bez minulosti a budúcnosti.

27. b) Vyhľadaj a uveď aspoň dva básnické prostriedky:

Odpoveď č. 28

Napríklad: Narodil som sa v Košiciach, v meste, ktoré vtedy kvitlo tulipánmi a narcismi. Fontána na námestí hrala všakovakými farbami a zvonkohra do toho zvonila svoju sladkú pieseň. Bola jar, ľudia v uliciach mávali a tešili sa z úspechov strany a vlády. Deti so soplíkmi preliezali biele lavičky. Bol som takzvané Husákove dieťa.

Zadanie testu

Toto sú správne odpovede testu na prijímačky so slovenčiny a literatúry. Zadanie testu nájdete na stránke Prijímacie skúšky zo slovenského jazyka a literatúry 2018.

Nové testy pre školský rok 2019/2020

Prijímacie skúšky na strednú školu 2019, 2018, 2017

Pozrite si články z kategórie Prijímacie skúšky na strednú školu 2019, 2018, 2017:

Organizačné informácie

Slovenský jazyk a literatúra

Matematika

Ostatné predmety

Správne odpovede a riešenia testov

Výsledky niektorých testov sú v komentároch v dolnej časti stránok. Ak niektoré vyriešite, podeľte sa o ne s ďalšími spolužiakmi – pridajte ich do komentárov pod článkom. Komentáre budú obratom schválené – väčšinou do niekoľkých minút. Ďakujeme v mene všetkých žiakov a študentov.


Pridaj komentár