Pozrieme sa najprv do gréckeho/latinského slovníčka?
- distribuocie = rozdeľovať, triediť, začleňovať
- distribútus = náležite usporiadaný, prikazovať
- distributis = rozdeľovanie alebo roztriedenie tovaru
Definícia distribúcie
(THOMENN) Pod distribúciou rozumieme vytvorenie a riadenie prevozu produktu od výrobcu k spotrebiteľovi, pričom opatrenia obsahujú všetky rozhodnutia o tvorbe podnikateľských interných a externých odbytových organizácií, ktoré pomocou marketingu vytvárajú kontakt medzi odbytom a podnikom. Súhrn operácií zameraných na sprístupnenie jednotlivých výrobkov k spotrebiteľovi.
Makropohľad na distribúciu
Distribúcia je z makropohľadu vhodným spôsobom uplatňovaný súhrn operácií zameraných, ktoré by mal plniť tieto hospodárske a spoločenské ciele:
- 1. cieľ – prispievať k regionálne vyváženej štruktúre hospodárstva
- 2. cieľ – prispievať k internacionalizácii hospodárstva
- 3. cieľ – prispievať k dosahovaniu vysokého štandardu
- 4. cieľ – prispievať k celohospodárskemu rozvoju
Tvorcovia týchto cieľov sú: Batzer, Laumer, Suzuki
Nato aby distribúcia plnila tieto 4 ciele je potrebné vytvoriť na úrovni štátov tieto predpoklady:
- vytvoriť fungujúci a účinný konkurenčný distribučný systém
- systémová podpora distribútorov (oblasť kvalifikácie)
- posilnenie marketingu a distribúcie zameraných na export
- vytvoriť funkčné , kompatibilné tranzitné systémy
- rozširovať ponuku a možnosti distribúcie
- vytvárať nákupnú atmosféru
Mikropohľad na distribúciu
Distribúcia je jeden z nástrojov marketingu. Marketing chápe distribúciu ako súbor operácií, ktorými sa tovar resp. služba z oblasti výroby odovzdáva k dispozícii spotrebiteľovi v správnom množstve, kvalite, cene, mieste a čase. Distribúcia sa objavuje ako jeden zo základných nástrojov u všetkých významnejších autorov.