(, EuroEkonóm.sk ,  4)

Čo je to test konzistencie cieľov a opatrení? Aký má význam?
Ide o testovanie predpokladov a stratégie. Dáva základ pre zostavenie alternatívnych stratégií.
Konečným výsledkom je výber najvhodnejšej alternatívy z hľadiska vnútorných a vonkajších aspektov. Vnútorná konzistencia:
Sú ciele vzájomne dosiahnuteľné?
Smerujú kľúčové operačné opatrenia k dosiahnutiu cieľov?
Posilňujú sa jednotlivé operačné opatrenia navzájom?Vhodnosť prostredia:
Využívajú dané ciele a opatrenia možnosti odvetvia?
Rešpektujú dané ciele a opatrenia riziká odvetvia dostatočne?
Je časovanie cieľov a opatrení v súlade s prostredím?
Odrážajú ciele a opatrenia širšie spoločenské záujmy?Vhodnosť zdrojov:
Dosahujú dané ciele a opatrenia úroveň, ktorú má k dispozícii konkurencia?
Odráža časovanie cieľov a opatrení schopnosť zmien organizácie?Komunikácia a realizácia:
Chápu dobre kľúčoví realizátori ciele?
Existuje dostatočná zhoda medzi cieľmi, opatreniami a osobnými hodnotami realizátorov, aby bolo zabezpečené pevné odhodlanie?
Existuje dostatočná schopnosť efektívne riadiť realizáciu?

Čo by malo byť obsahom definície poslania podniku a aký je jeho význam pre stratégiu?
Poslanie podniku = predstava podniku o tom, aký je súčasný a budúci zmysel jeho existencie, aké funkcie sa snaží plniť.
Dáva odpovede na otázky: Prečo podnik existuje?
Kto sme?
Čo robíme?
Kam smerujeme?
Vymedzuje priestor pre strategické úvahy a rozhodnutia na všetkých riadiacich úrovniach. Pomocou neho sa podnik odlišuje od ostatných podnikateľských subjektov pôsobiacich v tom istom odvetví.
Pri sformulovaní a realizácii poslania je potrebné splniť 3 úlohy:
Pochopiť a definovať v akom podnikaní sa podnik skutočne nachádza
Rozhodnúť kedy sa má poslanie zmeniť a tak upraviť strategické smerovanie podniku
Oboznámiť pracovníkov podniku s poslaním pomocou metód, ktoré sú zrozumiteľné, zaujímavé a podnetné
Poslanie má 3 základné zložky:
definovanie oblasti podnikania
stanovenie podnikateľských cieľov
definovanie podnikovej filozofie

Vo vzťahu ku ktorým subjektom sa definuje poslanie podniku a prečo?
Vonkajšie záujmové skupiny: zákazníci, investori, dodávatelia, potenciálni zamestnanci, vláda, odbory, miestne spolky, široká verejnosť.
hodnotia celkovú povesť podniku, jeho dôveryhodnosť, spoľahlivosť, zvuk výrobnej značky
Vnútorné záujmové skupiny: zamestnanci podniku, predstavenstvo, dozorná rada, akcionári a manažéri.
Majú vplyv na strategickú orientáciu podniku a súčasne sa podieľajú na realizácii strategických zámerov.

V akom smere a kedy vznikajú konflikty medzi vlastníkmi a manažmentom podniku?
Každá skupina sa snaží o dosiahnutie vlastných cieľov a záujmov.
82. Do akej miery má byť v rámci formulácie poslania rešpektovaná sociálna zodpovednosť firmy? Aké sú názory ekonómov na tento problém?
Sociálna zodpovednosť – vnútorná (voči zamestnancom)
vonkajšia (voči verejnosti)
Sociálna zodpovednosť voči zamestnancom zahŕňa: personálny rozvoj, mzdy, odmeňovanie, sociálnu istotu, pracovné podmienky, pracovné prostredie.
Sociálna zodpovednosť voči verejnosti zahŕňa ochranu životného prostredia, rešpektovanie potrieb a záujmov spotrebiteľov.
ABELL – zdôrazňuje potrebu spotrebiteľsky orientovanej definície poslania namiesto výrobkovo orientovanej definície.
DRUCKER – osobitné zameranie sa firmy na jednu sociálnu skupinu je už zastarané.

Autor: EuroEkonóm.sk

Tento príspevok bol vytvorený 6.12.2008. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.

Už ste čítali?


Ekonomická poradňa

  1. Lerdon

    Ako test konzistencie cieľov a opatrení ovplyvňuje strategické rozhodnutie firmy?

  2. Monika D.

    Test konzistencie cieľov a opatrení pomáha overiť, či sú navrhované stratégie firmy navzájom koherentné a či sú ciele dosiahnuteľné v rámci daných operačných opatrení. Tento proces zabezpečuje, že strategické rozhodnutia sú robustné a primerane reagujú na interné i externé faktory podnikania.

  3. Veronika Šťastná

    Je vždy vhodné, aby firmy prijímali strategické rozhodnutia založené na komplexných analýzach, aj keď to môže spomaliť proces rozhodovania?

  4. Juro

    Aj keď komplexné analýzy môžu spomaliť proces rozhodovania, sú často nevyhnutné pre udržanie dlhodobej udržateľnosti a konkurencieschopnosti firmy. Poskytujú hĺbkový pohľad na potenciálne riziká a príležitosti, čím umožňujú informovanejšie rozhodnutia.

Pridaj komentár