(EuroEkonóm.sk,  2)

Linkbuilding

Čím viac iných stránok odkazuje na tie vaše, tým lepšie. Vyhľadávače ako Google považujú počet odkazov za jeden z rozhodujúcich faktorov pre určenie autority vašich stránok. Čím väčšiu autoritu vaše stránky majú, tým lepšie pozície dostanú vo výsledkoch vyhľadávania.

Linkbuilding je preto základným aspektom optimalizácie webových stránok pre vyhľadávače.

Prečo je linkbuilding dôležitý pre SEO?

Google začínal koncom 90. rokov ako priekopník vo vyhľadávaní na internete. Nebol to prvý vyhľadávač na svete, naopak, mnohé mali pred ním veľký náskok. Avšak Google začal ako prvý počítať počet spätných odkazov z iných stránok. Každý spätný odkaz považoval za hlas, že daná stránka obsahuje kvalitný obsah. Na základe toho potom zoraďoval stránky vo výsledkoch vyhľadávania.

Od tej doby sa proces hodnotenia webových stránok priebežne menil a zdokonaľoval, ale linkbuilding predstavuje dodnes jeden z najdôležitejších faktorov pre získanie vysokých pozícií vo výsledkoch vyhľadávania. A to je pre online biznis kľúčovým faktorom pre úspech.

Okrem počtu spätných odkazov závisí aj na ich kvalite. Linkbuilding sa za posledné roky omnoho komplikovanejší a dôvtipnejší. Ľudia ho začali zneužívať na umelé navyšovanie svojich pozícii vo vyhľadávačoch. Google preto priebežne upravuje svoje podmienky a algoritmy pre hodnotenie stránok, aby zabránil spamu a nekalým praktikám.

Vojna Google proti spamu

Začalo to v roku 2012, kedy spoločnosť Google predstavila aktualizáciu výpočtov pre radenie stránok, ktorá zásadne zmenila budúcnosť optimalizácie webových stránok pre vyhľadávače (SEO). Aktualizácia bola nazvaná „Penguin“ a jej cieľom bolo zabrániť manipulácii s výsledkami vyhľadávania podvodnými praktikami – napríklad nakupovaním spätných odkazov alebo spamovaním diskusných fór. Mnoho stránok, ktoré takéto šedé taktiky dovtedy využívali, okamžite prišlo o svoje pozície vo vyhľadávaní.

Ľudia postupne začali chápať, že jediným dlhodobým spôsobom, ako sa dá úspešne budovať autorita webových stránok a zvyšovať pozície vo vyhľadávačoch, je publikovanie kvalitného obsahu a získavanie prirodzených spätných odkazov. Kto sa snaží používať nejaké neprirodzené skratky, bude Googlom potrestaný.

Budovanie odkazov v súčasnosti

Cieľom Googlu je ponúknuť ľuďom vo svojom vyhľadávaní čo najviac relevantné výsledky. Ak sa niekto snaží dostať svoje stránky do vyhľadávania umelo, narušuje tým dôveryhodnosť samotného Googlu, preto je pochopiteľné, že Google sa tomu snaží zabrániť.

Ako sa Google zlepšuje pri hodnotení webstránok, neustále aktualizuje svoj algoritmus. Vydáva zásady etického SEO, ktoré by mali majitelia webstránok dodržiavať. Všetko je to založené na publikovaní kvalitného obsahu. Kvalitný obsah dostáva prirodzene spätné odkazy z iných webov, ktoré na tento obsah chcú upozorniť svojich čitateľov alebo z neho nejakú časť citujú.

Na čom pri linkbuildingu záleží

Jednotlivé spätné odkazy majú v očiach Google rozličnú váhu. Od toho sa odvíja aj linkbuilding. Medzi faktory, ktoré určujú silu spätného odkazu, patria najmä tieto:

  • Autorita webstránky: Odkazy z autoritatívnych webových stránok majú väčšiu váhu ako odkazy z menej známych webov. Napríklad odkaz pochádzajúci z Wikipédie bude oveľa významnejší ako odkaz z malého osobného blogu. Google určuje autoritu webstránok na základe dlhodobého sledovania ich populárnosti a dôveryhodnosti na internete.
  • Relevantnosť obsahu: Ak odkaz pochádza zo stránky, ktorá sa zaoberá rovnakou témou, bude mať oveľa väčšiu váhu ako z nejakého nesúvisiaceho miesta. Napríklad, ak máte obchod s počítačmi a niekto na vás odkáže z technologického blogu, bude to mať oveľa väčší prínos, ako náhodný odkaz z článku o kabelkách.
  • Text odkazu: Keď niekto odkazuje na váš obchod s počítačmi pomocou textu „dobré počítače“, ukazuje to vyhľadávačom, že sa na vašich stránkach hovorí o počítačoch. Naopak, keď bude text odkazu napríklad “tu si prečítajte viac”, bude to mať nižší význam pre vyhľadávače, pretože nie je jasné, čo pod odkazom majú očakávať.
  • Sila odkazu: Ak sa odkaz na váš web nachádza v článku, ktorý okrem toho odkazuje aj na tucet iných stránok, bude mať taký odkaz oveľa menší význam, ako v prípade, že sa odkazuje výlučne na vás. Akoby sa delil pozitívny signál medzi všetky odkazy z danej stránky. Zároveň závisí, v ktorej časti textu sa odkaz nachádza, či je to na začiatku, v podnadpise, v komentári, v pätičke stránky, apod. Čím prominentnejšie bude váš odkaz situovaný, tým lepšie.

Ako funguje linkbuilding

Existujú dva typy spätných odkazov: interné a externé. Pre každý z nich funguje linkbuilding trochu odlišne.

Interné odkazy si vytvárate sami v rámci svojej stránky. Napríklad, vytvoríte odkaz v článku A na článok B. Takéto interné prelinkovanie je veľmi dôležité. Snažte sa na svojom webe odkazovať nielen na svoju domovskú stránku, ale aj na rôzne podstránky a vytvárať tak prirodzenú hierarchickú štruktúru obsahu.

Externé odkazy pochádzajú zo stránok iných ľudí. Napríklad, niekto vytvorí zo svojho blogu odkaz na ten váš. Získanie externých odkazov je samozrejme ťažšie, pretože to závisí od majiteľov webových stránok. Čím viac relevantných odkazov z iných stránok sa vám podarí získať, tým lepšie. Ak tvoríte kvalitný obsah, tak ľudia začnú na vás prirodzene odkazovať ako na autoritatívny zdroj informácií.


Komentáre

  1. Katy

    Ked som s linkbuildingom ako sucastou SEO sluzieb zacinal cca pred 15 rokmi, klienti vobec netusili, o com rozpravam a na co je to dobre. Chceli rychlu navratnost z PPC miesto „neistej“ dlhodobej navratnosti linkbuildingu. Mam pocit, ze az v poslednych par rokoch zacinaju firmy chapat, aky dolezity je linkbuilding. Ale uz je podla mna neskoro.

  2. Igor Lack

    Celkom zaujimavy clanok. Robia toto aj velke firmy ci u nich je linkbuilding uz prirodzeny?

Pridaj komentár