Nachádzame sa vo veľkej zlatej ére marketingu. S príchodom on-line a smart zariadení rastú aj požiadavky spotrebiteľov. Zvyšuje sa aj množstvo nástrojov, ktorými dokážeme efektívne oslovovať cieľovú skupinu. Pozrite si marketingové megatrendy súčasnosti a blízkej budúcnosti, bez znalosti ktorých sa moderní marketéri len ťažko zaobídu:
- trendy v technológiách
- trendy v marketingu
- trendy v marketingovej komunikácii
- trendy v obsahu
- trendy v komunikovaných témach
- trendy na sociálnych sieťach
Trendy v marketingu
Aký marketing budeme robiť? Aké trendy čakajú marketingovú vedu?
- Lokálny marketing – lokálne cielenie, firmy prispôsobujú kampane konkrétnym regiónom a časť inzercie presúvajú do regionálnych médií. Je pracný, ale veľmi účinný
- Customer relationship – väčší dôraz na manažment vzťahov so zákazníkmi
- Automatizácia – zákazník a potencionálny zákazník si všetko „nakliká sám“, CRM systémy to spracujú a marketéri vyhodnotia. Pracný zber dát je minulosťou.
- Big data – Spracovanie veľkého množstva dát o užívateľoch. Výsledkom práce s dátami sú informácie o skrytých chúťkach užívateľov. Často idú proti tomu, čo si človek do tej doby myslel. Nie je totiž nič presnejšieho, než keď zákazníci sami prezradia, čo chcú, prostredníctvom krokov, ktoré urobia.
- Koniec verejných dát – GDPR – Všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov zasahuje do nahromadených marketingových databáz.
- Interakcie s užívateľom
- Content marketing – Obsahový marketing zažíva v súčasnej dobe veľký boom. Už nestačí, že máte na webových stránkach kvalitný obsah a web je výborne optimalizovaný pre vyhľadávače (SEO). Dnes je nutné, aby na Váš web odkazovali iné stránky. Tie stránky musia byť kvalitné a relevantné. Činnosť, ktorá sa venuje tvorbe a získavaniu spätných odkazov, sa nazýva linkbuilding.
- Omniprezencia – všadeprítomnosť – Na všetkých sociálnych sieťach. Vo všetkých komunikačných kanáloch – e-mail, Messenger aj komentáre. Teno prístup sa volá viackanálový (omnichannel) marketing. Firmy často spravujú jednotlivé marketingové kanály oddelene.
Trendy v marketingovej komunikácii
Čo bude evergreenom a čo novinkou v blízkej dobe v oblasti komunikácie?
- SEO – optimalizácia pre vyhľadávače (z angl. search engine optimization) je súbor techník na zlepšenie pozície, na ktorej sa optimalizovaná webstránka zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania v internetových vyhľadávačoch.
- E-mail je zase kráľ v komunikácii – má aj tak najvyššiu ROI
- Gamifikácia v reklame – jedná sa hlavne o externú gamifikáciu, ktorá je orientovaná na zákazníkov. Typicky sa objavuje v marketingu či obchodnej stratégii firmy, kde pomáha hravým spôsobom kombinovať rôzne nástroje tak, aby oslovili cieľovú skupinu. Základným príkladom je potom existencia vernostných programov. Cieľom externej gamifikácie je budovať pevnejší vzťah so zákazníkom, teda budovať pevnejší vzťah zákazníka so značkou.
- Natívne reklamy – natívna reklama vypovedá o mediálnom priestore, ktorý bol poskytnutý vydavateľom a svojou formou kopíruje okolitý editorský obsah. Meria sa cez metriky ako napríklad zobrazenia, kliky, lajky, CTR apod.
- Direct messages a dark social – súkromné sociálne kanály ako e-maily či súkromné správy – označuje zdieľanie obsahu, ktoré nedokážeme merať, pretože nie je verejné, ale súkromné.
Trendy v obsahu
Aký obsah bude preferovaný a kam máme napchať reklamu?
- Kvalitný obsah vždy bol a je kráľ. To povedal už v roku 1996 Bill Gates. Ak nemáte kvalitný obsah, nepomôže Vám žiadny marketing či optimalizácia.
- Mikro obsah – mikropríbehy na Instagrame, Facebooku, v Messangeri. V marketingu je to príležitosť ukázať pozadie „toho celého“, napríklad ako vaša firma žije, ako naozaj žije influencer, ako naozaj žijete vy.
- User-generated content – obsah generovaný užívateľmi, recenzie, hodnotenia, komentáre
- Podcasty – užívatelia s príchodom malých displejov menej čítajú, ale viac počúvajú a pozerajú
Trendy v komunikovaných témach
Aké témy budú vládnuť komunikácii? O čom sa budeme baviť?
- Veľké témy, ako ekológia, hodnotovosť a životné prostredie
- FOMO fenomén – pocity strachu, že prídu o niečo dôležité, ak nebudú online, ak nebudú spojení so značkami, ktoré majú radi či s ľuďmi na ktorých im záleží. Mladí budú tvoriť obsah len preto, aby sa nestali outsidermi a neprišli o svoje online priateľstvá.
- Antitrendy, ako je pozývanie do slobody od sociálnych sietí
- Sociálny rozmer kampaní
- Autenticita – Značky si neustále hľadajú témy, ktoré by si mohli v marketingu prisvojiť. Autenticita v sebe zahŕňa množstvo takýchto tém pre každý segment – módna značka vymení dokonalé modelky za reálnych ľudí alebo fastfood otvorene hovorí o pôvode svojho jedla.
- Dôveryhodnosť a transparentnosť – Nástroje na získanie a udržanie dôvery sú transparentnosť a ľudský prístup.
Trendy v technológiách
Aké technológie nám budú v marketingu najviac pomáhať?
- Konverzačný marketing – konverzační roboti (chatboti) a konverzačné reklamy. Chatboti zapoja potenciálneho zákazníka do konverzácie, zistia potrebné veci, nasmerujú ho na správne miesto v marketingovom lieviku a ukážu mu to, čo mu v danom momente najviac pomôže.
- Hlasové vyhľadávanie – optimalizácia pre hlasové vyhľadávanie je iná ako pre bežné vyhľadávanie.
- Virtuálna realita – augumented reality AR, virtual reality VR
- Umelá inteligencia – artificial intelligence AI – umelá inteligencia pomáha firmám analyzovať správanie zákazníkov a ich preferencie. Na sociálnych sieťach sa sleduje a vyhodnocuje správanie užívateľov. Na webových stránkach sa automaticky prispôsobuje obsah tomu, kto je na stránke.
- Internet vecí (IoT) a inteligentné zariadenia / čidlá
- Všetko na mobile – weby, e-maily aj reklamy
Trendy na sociálnych sieťach
Čo môžeme očakávať na sociálnych sieťach?
- Živé video prenosy a príbehy vo videu – živé vysielanie má jednu obrovskú výhodu a prednosť: dokážete komunikovať s niekoľkými zákazníkmi naraz v reálnom čase.
- Personal branding – osobná značka, influenceri, youtuberi
A nakoniec rada platná v každej dobe a počasí: Robte to poriadne a robte to dlho. Doba rýchlokvasného marketingu je už minulosťou.
Autor: Simona Česaná
Tento príspevok bol vytvorený 4.10.2019 a aktualizovaný 11.10.2019. Pozrite si ďalšie príspevky autora Simona Česaná.