Metódy kauzálnej analýzy
Metódy kauzálnej analýzy
Podstata Metód kauzálnej analýzy je v riešení problému vzniknutej odchýlky skutočného stavu od žiaduceho – plánovaného. Medzi hlavné metódy kauzálnej analýzy patria:
- Strom kauzálnych vzťahov
- Diagram príčin a následkov – Ishikawov diagram – Rybia kosť
- Analýza silového poľa
- Šesťslovná tabuľka
Príklad použitia kauzálnej analýzy
Došlo k poklesu výkonnosti → musela nastať zmena, ktorá ovplyvnila výkonnosť, hľadajú sa príčiny problému vplyvom ktorých došlo k poklesu výkonnosti, čiže kauza – vzťah medzi zmenou a jej príčinami.
Kroky kauzálnej analýzy
- popis problému,
- stanovenie jedinečných rysov problému,
- špecifikácia pravdepodobných príčin problému,.
- testovanie príčin a ich verifikácia
Strom kauzálnych vzťahov
Východiskom stromu kauzálnych vzťahov je reálna havária, vytvára sa zoznam možných príčin, príčiny sa prepoja tak, aby vznikol strom nebezpečia pre daný typ hlavnej udalosti. Aj tu sa používajú rôzne formy brainstormingu a ďalšie postupy sledujúce možný vývoj jednotlivých rizikových faktorov.
Príklad použitia stromu kauzálnych vzťahov
Zníženie tržieb je spôsobené:
- Nižším predajom výrobkov:
- Vstup konkurencie
- Zmena preferencií zákazníkov
- Nedostatočná kvalita
- Obmedzením výrobných kapacít
- Odstávka výrobného zariadenia spôsobenou poruchou; výrobné zariadenie je zastarané, nie je pravidelná údržba
- Legislatívnou úpravou (zmena hygienických predpisov) – externá, neovplyvniteľná ð ďalej neanalyzujeme
Možné riešenia:
- Výroba: nákup nového zariadenia, zavedenie efektívneho systému údržby,
- Marketing: ponuka výrobku, ktorý bude lepšie zohľadňovať požiadavky a preferencie zákazníkov,
- Stratégia: zvýšenie konkurencieschopnosti, zvýšenie podielu na trhu,
Diagram príčin a následkov – Ishikawov diagram (Rybia kosť)
Ishikawov diagram – Rybia kosť, alebo Diagram príčin a následkov je dôležitým grafickým nástrojom pre analýzu všetkých príčin určitého následku (problém s kvalitou). Jeho použitie pomáha zdokumentovať všetky myšlienky a námety. Potrebným predpokladom pre efektívne spracovanie diagramu je tímová práca s využitím brainstormingu. Prácu tímu by mal riadiť skúsený moderátor.
Práca tímu začína presným vymedzením riešeného problému, pričom sa môže jednať ako o existujúci problém, tak aj o potenciálny problém. Definovaný následok sa zaznamená na pravú stranu a zakreslí sa hlavná vodorovná čiara. V prvej fáze tvorby diagramu príčin a následkov (rybia kosť) sa stanovia hlavné kategórie príčin daného problému. Potom tím analyzuje všetky možné príčiny daného následku. Je potrebné, aby tieto príčiny boli presne definované! Identifikované príčiny sa postupne zaznamenávajú na vedľajšie vetvy Ishikawovho diagramu Rybia kosť.
Analýza silového poľa
- založená na myšlienke, že žiadna situácia, v čase nie je statická, ale predstavuje dynamickú rovnováhu vytvorenú dvoma sústavami vzájomne pôsobiacich protichodných faktorov, ktoré môžu byť externé, ako aj interné.
- Hybné sily – podporujú zmenu
- Brzdné sily – bránia zmene
- Cieľ: obmedziť brzdné sily, podporiť hybné sily
Metóda šesťslovnej tabuľky
Šesťslovná tabuľka je jednoduchá, ale veľmi účinná metóda analýzy rozhodovacích problémov a riešenia situácií, v ktorých je potrebné pochopiť príčiny a súvislosti určitého javu. Je založená na kladení šiestich základných otázok, ktoré tvoria jadro logického uvažovania: Čo? Kedy? Kde? Kto? Prečo? Ako?
Šesťslovná tabuľka je efektívny analytický nástroj, ktorý umožňuje rýchle a prehľadné pochopenie problému alebo udalosti. Vďaka svojej jednoduchosti a univerzálnosti patrí medzi základné metódy v manažmente, vzdelávaní aj žurnalistike. Jej využitie vedie k lepšiemu rozhodovaniu, systematickejšiemu mysleniu a minimalizácii rizika opakovania chýb.
Podstata metódy
Šesťslovná tabuľka vychádza z princípu, že každý jav alebo problém má svoje príčiny, okolnosti a dôsledky, ktoré možno postupne odhaliť systematickým kladením správnych otázok. Metóda nielen analyzuje, čo sa stalo, ale skúma aj čo sa nestalo, čo môže byť rovnako dôležité pre pochopenie situácie.
Šesť základných otázok
- Čo? – čo sa stalo, aký jav alebo problém nastal?
- Kedy? – kedy k udalosti došlo, aký bol časový rámec alebo okolnosti?
- Kde? – kde sa jav odohral, aké bolo miesto alebo prostredie?
- Kto? – kto bol zapojený, kto niesol zodpovednosť alebo kto bol ovplyvnený?
- Prečo? – aké boli príčiny, dôvody alebo motívy, ktoré viedli k udalosti?
- Ako? – akým spôsobom sa situácia vyvinula, aké postupy alebo mechanizmy k tomu prispeli?
Použitie metódy v praxi
Metóda šesťslovnej tabuľky je univerzálna a možno ju použiť v rôznych oblastiach:
- Manažment a rozhodovanie – analýza problémov v organizácii, hľadanie slabých miest, zlepšovanie procesov.
- Krizové situácie – zisťovanie príčin nehôd, konfliktov alebo zlyhaní.
- Vzdelávanie – rozvoj kritického myslenia, učenie sa logickému uvažovaniu.
- Žurnalistika – tvorba správ a článkov podľa modelu 5W+H (What, When, Where, Who, Why, How).
Výhody metódy
- Jednoduchosť a univerzálnosť – metódu je možné použiť kdekoľvek a kedykoľvek.
- Podporuje systematické myslenie a zabraňuje prehliadaniu podstatných faktov.
- Odhaľuje nielen priame príčiny, ale aj súvislosti a neprítomné faktory (čo sa nestalo).
- Vhodná pre individuálnu aj tímovú prácu.
Príklad aplikácie
Predstavme si, že podnik mal oneskorenú dodávku tovaru. Pomocou šesťslovnej tabuľky sa zisťuje:
- Čo? – dodávka meškala o 5 dní.
- Kedy? – meškanie nastalo v priebehu hlavnej sezóny.
- Kde? – problém vznikol v sklade dodávateľa.
- Kto? – zapojený bol logistický partner a oddelenie nákupu.
- Prečo? – došlo k chybe v informačnom systéme a nesprávnemu zadaniu objednávky.
- Ako? – objednávka bola spracovaná oneskorene, čo spôsobilo reťazovú reakciu v dodávkach.
Ďalší príklad
Vyrobili a uviedli sme na trh nový druh cukroviniek, ale aj napriek masívnej reklamnej kampani sa úspech nedostavil. Je potrebné rozhodnúť, či:
- stiahnuť nový výrobok a vrátiť sa k pôvodnému
- alebo pokračovať s predajom nového výrobku a ako
Šesťslovná tabuľka: závery
- ku zníženiu trhového podielu došlo chybným strategickým rozhodnutím,
- veľké investície do výrobného zariadenia a reklamy vyvolali zvýšenie cien,
- došlo ku zmene preferovanej chuti,
- na probléme sa podieľal manažment, nie ďalší zamestnanci,
- výrobok zachutil deťom do 10 rokov – perspektívny segment trhu