Štát, štátna správa, verejná správa a samospráva

3
Štát, štátna správa, verejná správa a samospráva

Štát, štátna správa, verejná správa a samospráva

Štát

Štát je základom organizovaného života v spoločnosti. Zabezpečuje pravidlá fungovania, poriadok a ochranu práv a slobôd občanov.

Funkcie a úloha štátu

Funkcie štátu: štát plní úlohy, ktoré iné spoločenstvá nedokážu zabezpečiť z dôvodu nedostatku mocenských prostriedkov.

Úloha štátu: vytvára a udržiava právny, politický, hospodársky a spoločenský poriadok.

Bezpečnostná funkcia: ochrana štátnych príslušníkov a ich práv a slobôd pred útokmi a nebezpečenstvami zvnútra aj zvonku.

Demokratický štát

Verejná správa predstavuje správu verejných záležitostí vo verejnom záujme. Realizuje sa ako prejav výkonnej moci v štáte, predovšetkým moci verejnej.

Moc

Moc predstavuje silu alebo schopnosť ovplyvňovať iných a presadzovať vlastnú vôľu. Autoritatívne rozhoduje o právach a povinnostiach subjektov priamo alebo sprostredkovane.

Základ moci

Moc je uznaná autorita, rešpektovaná prednosť alebo nadradenosť osoby, inštitúcie či normy na základe slobodného rozhodnutia.

Verejný záujem: záujem väčšej skupiny občanov – suma individuálnych záujmov tvoriacich spoločenský záujem.

Štátna moc: sústava mocenských inštitúcií vytvorených na presadzovanie vôle, legalizovaná právnym poriadkom.

Verejná moc: moc vykonávaná subjektmi splnomocnenými štátom, predovšetkým verejnoprávnymi inštitúciami.

Typológia štátnej moci

Horizontálne rozdelenie moci:

  • Zákonodarná moc (legislatívna)
  • Výkonná moc (exekutívna)
  • Súdna moc (jurisdikčná)

Vertikálne rozdelenie moci:

  • Ústredné a územné orgány

Členenie správy

Správa predstavuje stálu činnosť vykonávanú v organizačných systémoch, zameranú na reguláciu fungovania týchto prvkov.
Jej cieľom je poskytovať službu občanom. Verejná správa je správa verejných záležitostí vo verejnom záujme:

  • štátna správa
  • samospráva

Verejná správa

Verejná správa je jednou z foriem výkonu verejnej moci. Právnymi formami zabezpečuje realizáciu zákonov, pôsobí prostredníctvom
určitej organizačnej štruktúry, využíva špecifické metódy a formy činnosti. Prevažuje v nej verejno-organizátorská činnosť v súlade s verejnými záujmami.
Je činnosťou výkonnou, nariaďovacou a vždy podzákonnou.

  1. Inštitucionalizácia: verejná správa je inštitucionalizovaná, inštitúcie majú presne určené miesto v deľbe verejnej moci – vymedzená vecná, územná, funkčná pôsobnosť, právomoc a zodpovednosť.
  2. Viazanosť právnym poriadkom: verejná správa môže spravovať a vykonávať iba to, čo je určené zákonom alebo inými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
  3. Materiálne vymedzenie: súhrn činností, ktoré nie sú zákonodarstvom, súdnictvom ani vládou.
  4. Formálne vymedzenie: činnosť štátu alebo iného subjektu mimo zákonodarnej moci.

Základné vzťahy verejnej správy

  • vzťah medzi štátom a spoločnosťou,
  • vzťah občana a štátu ako celku,
  • vzťah k územným častiam.

Verejná správa riadi

  • verejný sektor a ekonomiku,
  • určitým spôsobom celú spoločnosť,
  • predstavuje základ riadiaceho systému spoločnosti.

Pramene verejnej správy

Právne normy

  • ústava,
  • ústavné zákony a zákony o organizácii štátu, vzniku a fungovaní orgánov,
  • podzákonné právne normy – nariadenia vlády, vyhlášky,
  • interné dokumenty právneho charakteru – uznesenia vlády, rozhodnutia, interné smernice.

Ekonomická dokumentácia

  • štátne a ďalšie verejné rozpočty, záverečné účty,
  • účtovné doklady,
  • materiály Najvyššieho kontrolného úradu – hospodárenie so štátnym majetkom a rozpočtom,
  • súbor sociálno-ekonomických informácií – štatistika.

Sociologické a politologické materiály

  • sociologické výskumy,
  • programy politických subjektov,
  • výsledky volieb a referend.

Geografické materiály

  • územnosprávna organizácia,
  • celoštátne súpisy (napr. sčítanie ľudu),
  • dopravné prieskumy.

Štátna správa

Štátna správa je verejná správa vykonávaná štátom. Je to výkonná a nariaďovacia činnosť štátu, ktorou plní svoje úlohy a funkcie. V mene štátu ju vykonávajú:

  • ústredné orgány štátnej správy (ministerstvá a ústredné úrady),
  • miestne orgány štátnej správy – krajské a okresné úrady,
  • štátne fondy (Fond rozvoja bývania, Environmentálny fond a pod.).

Samospráva

Samospráva je verejná správa vykonávaná verejnoprávnymi združeniami (korporáciami). Podľa podstaty verejnoprávnych združení sa delí na:

  • územnú samosprávu,
  • záujmovú samosprávu.

Územná samospráva

Územnú samosprávu vykonávajú korporácie zriadené na územnom princípe (územné celky):

  • Samosprávnymi územnými celkami SR sú obce a vyššie územné celky (VÚC),
  • Správnymi celkami SR sú kraje a okresy,
  • Správnymi celkami sú aj obce a vojenské obvody.

Obec

Obec je samosprávna právnická osoba, ktorá má:

  • vlastné orgány – starosta a obecné zastupiteľstvo, financované z rozpočtu obce,
  • vlastné príjmy – miestne dane a poplatky,
  • vlastný majetok – veci vo vlastníctve obce,
  • územie – katastrálne územie,
  • svojich povinných členov – obyvateľov obce s trvalým pobytom.

Samosprávny kraj

Samosprávny kraj je samostatná právnická osoba, ktorá má:

  • vlastné orgány – predseda a krajské zastupiteľstvo, financované z rozpočtu kraja,
  • vlastné príjmy – miestne dane,
  • vlastný majetok – veci vo vlastníctve kraja,
  • územie – súbor obcí,
  • svojich povinných členov – obyvateľov kraja s trvalým pobytom.

Záujmová samospráva

Úlohy záujmovej samosprávy vymedzuje zákon (napr. starostlivosť o odbornú spôsobilosť v určitých povolaniach).
Ide o verejnoprávne korporácie osôb alebo majetku, typicky profesné komory. Sú právnickou osobou so svojimi orgánmi (valné zhromaždenie, predstavenstvo a pod.).

  • financovaná z vlastného rozpočtu,
  • vlastné príjmy (členské príspevky a iné platby),
  • vlastný majetok (vo vlastníctve komory),
  • povinní členovia (určení zákonom),
  • nemá svoje územie.

Verejnoprávne fondy

Verejnoprávne fondy sú korporácie majetku, ktoré vykonávajú verejnú správu:

  • Štátny fond rozvoja bývania,
  • Environmentálny fond,
  • Štátny fond likvidácie jadrovoenergetických zariadení.

Verejnoprávny fond je samostatná právnická osoba, ktorá:

  • združuje zákonom ustanovený majetok, tvorený vlastnými príjmami,
  • má vlastnú správu majetku (dozorné a správne rady),
  • nemá svoje územie,
  • nemá povinných členov.

Združený majetok využíva na úlohy verejnej správy.

Súkromnoprávne združenia osôb a majetku

Súkromnoprávne združenia vykonávajú súkromnú, nie verejnú správu. Patrí sem napríklad:

  • dobrovoľné spolky a záujmové združenia (napr. včelári),
  • politické strany a hnutia,
  • odborové organizácie,
  • obchodné spoločnosti a družstvá,
  • nadácie,
  • investičné a neinvestičné fondy.

Vznik, zánik a členstvo sú dobrovoľné a závislé od slobodnej vôle osôb.

Verejnoprávne zariadenia

Verejnoprávne zariadenia sa vo vymedzenom rozsahu podieľajú na verejnej správe. Plnia čiastkové, doplnkové a špecifické úlohy, ktoré nemôžu plniť iné subjekty verejnej správy. Patria sem:

  • štátne zariadenia – štátne rozpočtové a príspevkové organizácie (školy, nemocnice), zariadenia financované zo štátneho rozpočtu (armáda, policajný zbor),
  • zmiešané zariadenia so zákonom vymedzenou účasťou štátneho rozpočtu (Slovenský rozhlas, Slovenská televízia, Matica slovenská, Slovenská akadémia vied),
  • samosprávne zariadenia (zdravotné poisťovne).

3 komentárov “Štát, štátna správa, verejná správa a samospráva

  1. Chujovina na entú. Vymysleli debili aby zamestnali debilov /svoje sprosté a pripečené deti/ a 90% štátnych zamestnancov nevie vysvetliť čo je verejná a čo štátna správa.

    1. A odkedy musí mať starosta obce maturitu??? Nemusí, môže to byť človek so štyrmi triedami ZŠ. Ale jeho zamestnanci musia mať minimálne maturitu, vedúci oddelenia vysokú školu ….

Napísať odpoveď pre Marko Zrušiť odpoveď

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥