Štát, štátna správa, verejná správa a samospráva
Štát, štátna správa, verejná správa a samospráva
Štát
Štát je základom organizovaného života v spoločnosti. Zabezpečuje pravidlá fungovania, poriadok a ochranu práv a slobôd občanov.
Funkcie a úloha štátu
Funkcie štátu: štát plní úlohy, ktoré iné spoločenstvá nedokážu zabezpečiť z dôvodu nedostatku mocenských prostriedkov.
Úloha štátu: vytvára a udržiava právny, politický, hospodársky a spoločenský poriadok.
Bezpečnostná funkcia: ochrana štátnych príslušníkov a ich práv a slobôd pred útokmi a nebezpečenstvami zvnútra aj zvonku.
Demokratický štát
Verejná správa predstavuje správu verejných záležitostí vo verejnom záujme. Realizuje sa ako prejav výkonnej moci v štáte, predovšetkým moci verejnej.
Moc
Moc predstavuje silu alebo schopnosť ovplyvňovať iných a presadzovať vlastnú vôľu. Autoritatívne rozhoduje o právach a povinnostiach subjektov priamo alebo sprostredkovane.
Základ moci
Moc je uznaná autorita, rešpektovaná prednosť alebo nadradenosť osoby, inštitúcie či normy na základe slobodného rozhodnutia.
Verejný záujem: záujem väčšej skupiny občanov – suma individuálnych záujmov tvoriacich spoločenský záujem.
Štátna moc: sústava mocenských inštitúcií vytvorených na presadzovanie vôle, legalizovaná právnym poriadkom.
Verejná moc: moc vykonávaná subjektmi splnomocnenými štátom, predovšetkým verejnoprávnymi inštitúciami.
Typológia štátnej moci
Horizontálne rozdelenie moci:
- Zákonodarná moc (legislatívna)
- Výkonná moc (exekutívna)
- Súdna moc (jurisdikčná)
Vertikálne rozdelenie moci:
- Ústredné a územné orgány
Členenie správy
Správa predstavuje stálu činnosť vykonávanú v organizačných systémoch, zameranú na reguláciu fungovania týchto prvkov.
Jej cieľom je poskytovať službu občanom. Verejná správa je správa verejných záležitostí vo verejnom záujme:
- štátna správa
- samospráva
Verejná správa
Verejná správa je jednou z foriem výkonu verejnej moci. Právnymi formami zabezpečuje realizáciu zákonov, pôsobí prostredníctvom
určitej organizačnej štruktúry, využíva špecifické metódy a formy činnosti. Prevažuje v nej verejno-organizátorská činnosť v súlade s verejnými záujmami.
Je činnosťou výkonnou, nariaďovacou a vždy podzákonnou.
- Inštitucionalizácia: verejná správa je inštitucionalizovaná, inštitúcie majú presne určené miesto v deľbe verejnej moci – vymedzená vecná, územná, funkčná pôsobnosť, právomoc a zodpovednosť.
- Viazanosť právnym poriadkom: verejná správa môže spravovať a vykonávať iba to, čo je určené zákonom alebo inými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
- Materiálne vymedzenie: súhrn činností, ktoré nie sú zákonodarstvom, súdnictvom ani vládou.
- Formálne vymedzenie: činnosť štátu alebo iného subjektu mimo zákonodarnej moci.
Základné vzťahy verejnej správy
- vzťah medzi štátom a spoločnosťou,
- vzťah občana a štátu ako celku,
- vzťah k územným častiam.
Verejná správa riadi
- verejný sektor a ekonomiku,
- určitým spôsobom celú spoločnosť,
- predstavuje základ riadiaceho systému spoločnosti.
Pramene verejnej správy
Právne normy
- ústava,
- ústavné zákony a zákony o organizácii štátu, vzniku a fungovaní orgánov,
- podzákonné právne normy – nariadenia vlády, vyhlášky,
- interné dokumenty právneho charakteru – uznesenia vlády, rozhodnutia, interné smernice.
Ekonomická dokumentácia
- štátne a ďalšie verejné rozpočty, záverečné účty,
- účtovné doklady,
- materiály Najvyššieho kontrolného úradu – hospodárenie so štátnym majetkom a rozpočtom,
- súbor sociálno-ekonomických informácií – štatistika.
Sociologické a politologické materiály
- sociologické výskumy,
- programy politických subjektov,
- výsledky volieb a referend.
Geografické materiály
- územnosprávna organizácia,
- celoštátne súpisy (napr. sčítanie ľudu),
- dopravné prieskumy.
Štátna správa
Štátna správa je verejná správa vykonávaná štátom. Je to výkonná a nariaďovacia činnosť štátu, ktorou plní svoje úlohy a funkcie. V mene štátu ju vykonávajú:
- ústredné orgány štátnej správy (ministerstvá a ústredné úrady),
- miestne orgány štátnej správy – krajské a okresné úrady,
- štátne fondy (Fond rozvoja bývania, Environmentálny fond a pod.).
Samospráva
Samospráva je verejná správa vykonávaná verejnoprávnymi združeniami (korporáciami). Podľa podstaty verejnoprávnych združení sa delí na:
- územnú samosprávu,
- záujmovú samosprávu.
Územná samospráva
Územnú samosprávu vykonávajú korporácie zriadené na územnom princípe (územné celky):
- Samosprávnymi územnými celkami SR sú obce a vyššie územné celky (VÚC),
- Správnymi celkami SR sú kraje a okresy,
- Správnymi celkami sú aj obce a vojenské obvody.
Obec
Obec je samosprávna právnická osoba, ktorá má:
- vlastné orgány – starosta a obecné zastupiteľstvo, financované z rozpočtu obce,
- vlastné príjmy – miestne dane a poplatky,
- vlastný majetok – veci vo vlastníctve obce,
- územie – katastrálne územie,
- svojich povinných členov – obyvateľov obce s trvalým pobytom.
Samosprávny kraj
Samosprávny kraj je samostatná právnická osoba, ktorá má:
- vlastné orgány – predseda a krajské zastupiteľstvo, financované z rozpočtu kraja,
- vlastné príjmy – miestne dane,
- vlastný majetok – veci vo vlastníctve kraja,
- územie – súbor obcí,
- svojich povinných členov – obyvateľov kraja s trvalým pobytom.
Záujmová samospráva
Úlohy záujmovej samosprávy vymedzuje zákon (napr. starostlivosť o odbornú spôsobilosť v určitých povolaniach).
Ide o verejnoprávne korporácie osôb alebo majetku, typicky profesné komory. Sú právnickou osobou so svojimi orgánmi (valné zhromaždenie, predstavenstvo a pod.).
- financovaná z vlastného rozpočtu,
- vlastné príjmy (členské príspevky a iné platby),
- vlastný majetok (vo vlastníctve komory),
- povinní členovia (určení zákonom),
- nemá svoje územie.
Verejnoprávne fondy
Verejnoprávne fondy sú korporácie majetku, ktoré vykonávajú verejnú správu:
- Štátny fond rozvoja bývania,
- Environmentálny fond,
- Štátny fond likvidácie jadrovoenergetických zariadení.
Verejnoprávny fond je samostatná právnická osoba, ktorá:
- združuje zákonom ustanovený majetok, tvorený vlastnými príjmami,
- má vlastnú správu majetku (dozorné a správne rady),
- nemá svoje územie,
- nemá povinných členov.
Združený majetok využíva na úlohy verejnej správy.
Súkromnoprávne združenia osôb a majetku
Súkromnoprávne združenia vykonávajú súkromnú, nie verejnú správu. Patrí sem napríklad:
- dobrovoľné spolky a záujmové združenia (napr. včelári),
- politické strany a hnutia,
- odborové organizácie,
- obchodné spoločnosti a družstvá,
- nadácie,
- investičné a neinvestičné fondy.
Vznik, zánik a členstvo sú dobrovoľné a závislé od slobodnej vôle osôb.
Verejnoprávne zariadenia
Verejnoprávne zariadenia sa vo vymedzenom rozsahu podieľajú na verejnej správe. Plnia čiastkové, doplnkové a špecifické úlohy, ktoré nemôžu plniť iné subjekty verejnej správy. Patria sem:
- štátne zariadenia – štátne rozpočtové a príspevkové organizácie (školy, nemocnice), zariadenia financované zo štátneho rozpočtu (armáda, policajný zbor),
- zmiešané zariadenia so zákonom vymedzenou účasťou štátneho rozpočtu (Slovenský rozhlas, Slovenská televízia, Matica slovenská, Slovenská akadémia vied),
- samosprávne zariadenia (zdravotné poisťovne).
Chujovina na entú. Vymysleli debili aby zamestnali debilov /svoje sprosté a pripečené deti/ a 90% štátnych zamestnancov nevie vysvetliť čo je verejná a čo štátna správa.
Starosta obce musí mať maturitu a zástupca ju nemusí mať?
A odkedy musí mať starosta obce maturitu??? Nemusí, môže to byť človek so štyrmi triedami ZŠ. Ale jeho zamestnanci musia mať minimálne maturitu, vedúci oddelenia vysokú školu ….