Štát, štátna správa, verejná správa a samospráva

3
Štát, štátna správa, verejná správa a samospráva

Štát, štátna správa, verejná správa a samospráva

Štát

Štát je základom organizovaného života v spoločnosti. Zabezpečuje pravidlá fungovania, poriadok a ochranu práv a slobôd občanov.

Funkcie a úloha štátu

Funkcie štátu: štát plní úlohy, ktoré iné spoločenstvá nedokážu zabezpečiť z dôvodu nedostatku mocenských prostriedkov.

Úloha štátu: vytvára a udržiava právny, politický, hospodársky a spoločenský poriadok.

Bezpečnostná funkcia: ochrana štátnych príslušníkov a ich práv a slobôd pred útokmi a nebezpečenstvami zvnútra aj zvonku.

Demokratický štát

Verejná správa predstavuje správu verejných záležitostí vo verejnom záujme. Realizuje sa ako prejav výkonnej moci v štáte, predovšetkým moci verejnej.

Moc

Moc predstavuje silu alebo schopnosť ovplyvňovať iných a presadzovať vlastnú vôľu. Autoritatívne rozhoduje o právach a povinnostiach subjektov priamo alebo sprostredkovane.

Základ moci

Moc je uznaná autorita, rešpektovaná prednosť alebo nadradenosť osoby, inštitúcie či normy na základe slobodného rozhodnutia.

Verejný záujem: záujem väčšej skupiny občanov – suma individuálnych záujmov tvoriacich spoločenský záujem.

Štátna moc: sústava mocenských inštitúcií vytvorených na presadzovanie vôle, legalizovaná právnym poriadkom.

Verejná moc: moc vykonávaná subjektmi splnomocnenými štátom, predovšetkým verejnoprávnymi inštitúciami.

Typológia štátnej moci

Horizontálne rozdelenie moci:

  • Zákonodarná moc (legislatívna)
  • Výkonná moc (exekutívna)
  • Súdna moc (jurisdikčná)

Vertikálne rozdelenie moci:

  • Ústredné a územné orgány

Členenie správy

Správa predstavuje stálu činnosť vykonávanú v organizačných systémoch, zameranú na reguláciu fungovania týchto prvkov.
Jej cieľom je poskytovať službu občanom. Verejná správa je správa verejných záležitostí vo verejnom záujme:

  • štátna správa
  • samospráva

Verejná správa

Verejná správa je jednou z foriem výkonu verejnej moci. Právnymi formami zabezpečuje realizáciu zákonov, pôsobí prostredníctvom
určitej organizačnej štruktúry, využíva špecifické metódy a formy činnosti. Prevažuje v nej verejno-organizátorská činnosť v súlade s verejnými záujmami.
Je činnosťou výkonnou, nariaďovacou a vždy podzákonnou.

  1. Inštitucionalizácia: verejná správa je inštitucionalizovaná, inštitúcie majú presne určené miesto v deľbe verejnej moci – vymedzená vecná, územná, funkčná pôsobnosť, právomoc a zodpovednosť.
  2. Viazanosť právnym poriadkom: verejná správa môže spravovať a vykonávať iba to, čo je určené zákonom alebo inými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
  3. Materiálne vymedzenie: súhrn činností, ktoré nie sú zákonodarstvom, súdnictvom ani vládou.
  4. Formálne vymedzenie: činnosť štátu alebo iného subjektu mimo zákonodarnej moci.

Základné vzťahy verejnej správy

  • vzťah medzi štátom a spoločnosťou,
  • vzťah občana a štátu ako celku,
  • vzťah k územným častiam.

Verejná správa riadi

  • verejný sektor a ekonomiku,
  • určitým spôsobom celú spoločnosť,
  • predstavuje základ riadiaceho systému spoločnosti.

Pramene verejnej správy

Právne normy

  • ústava,
  • ústavné zákony a zákony o organizácii štátu, vzniku a fungovaní orgánov,
  • podzákonné právne normy – nariadenia vlády, vyhlášky,
  • interné dokumenty právneho charakteru – uznesenia vlády, rozhodnutia, interné smernice.

Ekonomická dokumentácia

  • štátne a ďalšie verejné rozpočty, záverečné účty,
  • účtovné doklady,
  • materiály Najvyššieho kontrolného úradu – hospodárenie so štátnym majetkom a rozpočtom,
  • súbor sociálno-ekonomických informácií – štatistika.

Sociologické a politologické materiály

  • sociologické výskumy,
  • programy politických subjektov,
  • výsledky volieb a referend.

Geografické materiály

  • územnosprávna organizácia,
  • celoštátne súpisy (napr. sčítanie ľudu),
  • dopravné prieskumy.

Štátna správa

Štátna správa je verejná správa vykonávaná štátom. Je to výkonná a nariaďovacia činnosť štátu, ktorou plní svoje úlohy a funkcie. V mene štátu ju vykonávajú:

  • ústredné orgány štátnej správy (ministerstvá a ústredné úrady),
  • miestne orgány štátnej správy – krajské a okresné úrady,
  • štátne fondy (Fond rozvoja bývania, Environmentálny fond a pod.).

Samospráva

Samospráva je verejná správa vykonávaná verejnoprávnymi združeniami (korporáciami). Podľa podstaty verejnoprávnych združení sa delí na:

  • územnú samosprávu,
  • záujmovú samosprávu.

Územná samospráva

Územnú samosprávu vykonávajú korporácie zriadené na územnom princípe (územné celky):

  • Samosprávnymi územnými celkami SR sú obce a vyššie územné celky (VÚC),
  • Správnymi celkami SR sú kraje a okresy,
  • Správnymi celkami sú aj obce a vojenské obvody.

Obec

Obec je samosprávna právnická osoba, ktorá má:

  • vlastné orgány – starosta a obecné zastupiteľstvo, financované z rozpočtu obce,
  • vlastné príjmy – miestne dane a poplatky,
  • vlastný majetok – veci vo vlastníctve obce,
  • územie – katastrálne územie,
  • svojich povinných členov – obyvateľov obce s trvalým pobytom.

Samosprávny kraj

Samosprávny kraj je samostatná právnická osoba, ktorá má:

  • vlastné orgány – predseda a krajské zastupiteľstvo, financované z rozpočtu kraja,
  • vlastné príjmy – miestne dane,
  • vlastný majetok – veci vo vlastníctve kraja,
  • územie – súbor obcí,
  • svojich povinných členov – obyvateľov kraja s trvalým pobytom.

Záujmová samospráva

Úlohy záujmovej samosprávy vymedzuje zákon (napr. starostlivosť o odbornú spôsobilosť v určitých povolaniach).
Ide o verejnoprávne korporácie osôb alebo majetku, typicky profesné komory. Sú právnickou osobou so svojimi orgánmi (valné zhromaždenie, predstavenstvo a pod.).

  • financovaná z vlastného rozpočtu,
  • vlastné príjmy (členské príspevky a iné platby),
  • vlastný majetok (vo vlastníctve komory),
  • povinní členovia (určení zákonom),
  • nemá svoje územie.

Verejnoprávne fondy

Verejnoprávne fondy sú korporácie majetku, ktoré vykonávajú verejnú správu:

  • Štátny fond rozvoja bývania,
  • Environmentálny fond,
  • Štátny fond likvidácie jadrovoenergetických zariadení.

Verejnoprávny fond je samostatná právnická osoba, ktorá:

  • združuje zákonom ustanovený majetok, tvorený vlastnými príjmami,
  • má vlastnú správu majetku (dozorné a správne rady),
  • nemá svoje územie,
  • nemá povinných členov.

Združený majetok využíva na úlohy verejnej správy.

Súkromnoprávne združenia osôb a majetku

Súkromnoprávne združenia vykonávajú súkromnú, nie verejnú správu. Patrí sem napríklad:

  • dobrovoľné spolky a záujmové združenia (napr. včelári),
  • politické strany a hnutia,
  • odborové organizácie,
  • obchodné spoločnosti a družstvá,
  • nadácie,
  • investičné a neinvestičné fondy.

Vznik, zánik a členstvo sú dobrovoľné a závislé od slobodnej vôle osôb.

Verejnoprávne zariadenia

Verejnoprávne zariadenia sa vo vymedzenom rozsahu podieľajú na verejnej správe. Plnia čiastkové, doplnkové a špecifické úlohy, ktoré nemôžu plniť iné subjekty verejnej správy. Patria sem:

  • štátne zariadenia – štátne rozpočtové a príspevkové organizácie (školy, nemocnice), zariadenia financované zo štátneho rozpočtu (armáda, policajný zbor),
  • zmiešané zariadenia so zákonom vymedzenou účasťou štátneho rozpočtu (Slovenský rozhlas, Slovenská televízia, Matica slovenská, Slovenská akadémia vied),
  • samosprávne zariadenia (zdravotné poisťovne).

3 komentárov “Štát, štátna správa, verejná správa a samospráva

  1. Chujovina na entú. Vymysleli debili aby zamestnali debilov /svoje sprosté a pripečené deti/ a 90% štátnych zamestnancov nevie vysvetliť čo je verejná a čo štátna správa.

    1. A odkedy musí mať starosta obce maturitu??? Nemusí, môže to byť človek so štyrmi triedami ZŠ. Ale jeho zamestnanci musia mať minimálne maturitu, vedúci oddelenia vysokú školu ….

Napísať odpoveď pre M Zrušiť odpoveď

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥