Generálny riaditeľ CENTURY 21 Slovakia Daniel Bilý sa nedávno aktívne zúčastnil na Trend konferencii zameranej na marketing a jeho využitie v praxi. Na tému „Ako sa mení ponuka produktov a služieb pod vplyvom zmeny spotrebiteľa v čase ekonomickej recesie? Čo všetko zadarmo a čo za peniaze?“ zhrnul uplynulé obdobie, ktoré charakterizovalo recesiu v oblasti developingu a predaja nehnuteľností z marketingového pohľadu.

Daniel Bilý, generálny riaditeľ CENTURY 21 Slovakia:

„V roku 2008 došlo ku kolapsu a totálnej nedôvere klientov v budúcnosť realitného biznisu. Dovtedy zákazníci kupoval doslova všetko a bez uvažovania. V novembri sa všetko zastavilo a čakalo sa, čo príde. Veľkou mierou ku tomu dopomohli aj banky a bankový sektor. Bublina rástla a developeri odštartovali rôzne marketingové akcie. Zľavy však v tom čase ešte neboli v kurze. Developeri skúšali ťahy ako kuchyňu zdarma, či auto k bytu, no z vlastnej skúsenosti musím povedať, že tieto metódy sa neosvedčili a potvrdili to aj štatistiky. V konečnom dôsledku to boli jednotlivé rozhodnutia klientov, ktorí sa rozhodli kúpiť si niektorú z nehnuteľností. Až následne sa začalo pristupovať k zľavám a developeri začali projekty preceňovať. V realitách však zľava je niečo iné ako v obchodnom dome s odevami, či potravinami. Zľavy mali znížiť ceny a rozhýbať ľudí, no bohužiaľ v niektorých prípadoch išli ceny aj o 50% nižšie, čo malo opačný efekt. Prehĺbila sa nedôvera u ľudí v realitný biznis, čo sa odrazilo na ich vyčkávacej taktike. Dnes sa ceny už ustabilizovali. Zľavy sú síce stále na trhu, no komunikácia skrz ne ustála. Je správne, že v súčasnosti už vo všeobecnosti hľadáme formy individuálneho prístupu na cieľové skupiny a snažíme sa cieliť priame produkty na zákazníka. Verím, že sa nachádzame na cenovom dne a už aj štatistiky vyzerajú optimistickejšie, čo v konečnom dôsledku znamená, že ľudia viac dôverujú a viac a častejšie sa aj rozhodujú.“