Funkcia kontroly, základné pojmy
Funkcia kontroly, základné pojmy
Podstata kontrolnej funkcie v manažmente
Kontrola predstavuje jednu zo základných manažérskych funkcií. Pomáha zisťovať, či sa dosahované výsledky zhodujú s plánovanými cieľmi. Manažér prostredníctvom kontroly získava spätnú väzbu o efektivite rozhodnutí, procesov a výkonu zamestnancov.
Základné kroky kontrolného procesu
- Stanovenie cieľov a hodnotiacich kritérií
- Meranie skutočných výsledkov
- Porovnávanie s cieľmi a identifikácia odchýlok
- Prijatie nápravných opatrení
Stiahnite si dokument: Štátnice – Manažment – 03 – 07 – Funkcia kontroly, základné pojmy (PDF)
Druhy kontroly podľa času
- Preventívna kontrola: pred realizáciou činností
- Priebežná kontrola: počas realizácie činností
- Výsledná (ex post) kontrola: po ukončení aktivít
Vonkajšia a vnútorná kontrola
- Vonkajšia: realizuje ju nezávislý subjekt mimo organizácie (napr. audítor, vlastník, štát)
- Vnútorná: vykonáva ju manažment a interné útvary v rámci organizácie
Formy kontroly v podniku
- Kontrola nadriadeným pracovníkom (nepriama, priama)
- Kontrola treťou osobou (externá, interná)
- Kontrola medzi pracovníkmi
- Autokontrola – sebahodnotenie
- Mechanická/automatizovaná kontrola
Typy kontrolných mechanizmov
- Trhový mechanizmus
- Meranie výstupov
- Byrokratická kontrola
- Kontrola prostredníctvom podnikovej kultúry
Technická kontrola kvality
Zabezpečuje kvalitu výrobného procesu od vstupných surovín po výstup hotových výrobkov:
- Vstupná kontrola (materiál, polotovary)
- Výrobná kontrola (priebežné hodnotenie kvality)
- Výstupná kontrola (kontrola hotových výrobkov)
Controlling
Controlling je systém riadenia, ktorý zabezpečuje súlad medzi plánovaním, kontrolou a rozhodovaním. Je zameraný na efektívne dosahovanie cieľov podniku s minimálnymi odchýlkami.
Typy controllingu
- Strategický: zameraný na dlhodobé plánovanie, analýzy rizík, SWOT, strategické bilancie
- Operatívny: zameraný na krátkodobé riadenie výkonnosti, nákladov, analýzy PNU, ABC, XYZ
Benchmarking
Benchmarking znamená porovnávanie vlastných výsledkov s najlepšími v odbore. Pomáha identifikovať slabé stránky a hľadať inšpiratívne riešenia. Je nástrojom neustáleho zlepšovania a učenia sa.
Typy benchmarkingu
- Interný – v rámci jednej organizácie
- Konkurenčný – porovnávanie s konkurenciou
- Funkčný – porovnanie podobných funkcií
- Všeobecný – porovnanie nezávisle od odvetvia
Zásady účinnej kontroly
- Zodpovednosť k činnosti
- Včasné informovanie o odchýlkach
- Predvídavosť a dopredná orientácia
- Zameranie na strategicky dôležité odchýlky
- Objektívnosť, pružnosť a hospodárnosť
- Prehľadnosť a jednoduchosť
- Schopnosť poukázať na zlyhania
Vytváranie hodnotiacich kritérií
Kritériá slúžia na porovnávanie reality s plánovanými hodnotami. Môžu byť:
- Kvantitatívne – čísla, objemy, výkony
- Kvalitatívne – spokojnosť, kvalita, presnosť
- Finančné – náklady, zisky, rentabilita
- Nepeňažné – čas, objem výroby, spokojnosť zamestnancov
Typické nástroje spätnej kontroly
- Rozpočet a jeho analýza
- Výsledovka a súvaha
- Hodnotenie výkonnosti zamestnancov
- Kontrola kvality a audit
Stiahnite si dokument: Štátnice – Manažment – 03 – 07 – Funkcia kontroly, základné pojmy (PDF)