Základné metódy personálneho marketingu
Základné metódy personálneho marketingu
Na skúmanie predmetu personálneho marketingu sa používajú dva typy základných metód: logické metódy a historické metódy.
Logické metódy personálneho marketingu
Logické metódy slúžia na analýzu štruktúry a obsahu javov personálneho marketingu ako aj súvislostí, ktoré medzi týmito javmi vznikajú a existujú. Zo širokej škály logických metód sa v personálnom marketingu sa najčastejšie používajú tzv. párové logické metódy:
- analýza a syntéza – táto dvojica metód umožňuje rozklad problému na dielčie časti a následne možnosť myšlienkového spojenia častí alebo prvkov skúmaného javu do celku;
- indukcia a dedukcia – predstavuje spôsob stanovenia téz a zákonov na základe zovšeobecnenia preskúmaných prípadov a následne logické odvodzovanie jednotlivých vyskytujúcich sa prípadov;
- abstrakcia a konkretizácia – analytický spôsob myslenia, pri ktorom sa vyčleňujú všeobecné znaky ako podstatné a odhliada sa od ostatných, nepodstatných znakov a opačný postup, ktorý vyčleňuje to všeobecné a podstatné do špecifických a individuálnych podmienok, kde typickým prejavom konkretizácie je príklad;
- zovšeobecňovanie (generalizácia) – logický prechod od jednotlivého k všeobecnému, od menej všeobecného k všeobecnejšiemu poznaniu;
- deskripcia – zabezpečí popis a opis skúmanej problematiky v teoretickej i praktickej rovine;
- komparácia – umožní porovnať využitie teoretických predpokladov v praxi a konkrétnom procese personálneho marketingu;
- klasifikácia – predstavuje hierarchicky usporiadané triedenie javov a procesov, ktoré sleduje ich nadväznosť od všeobecnejšieho k podrobnejšiemu, pričom vyšší stupeň štruktúry sa rozkladá detailnejšie na nižšie stupne klasifikácie;
- kvantitatívno-kvalitatívna analýza, ktorá má široké možnosti použitia aj v oblasti personálneho marketingu. Umožňuje analyzovať vnútropodnikové texty a dokumenty na základe vopred určených záznamových kategórií a jednotiek. Prostredníctvom vhodne zvoleného systému kvantifikácie je možná hĺbková deskripcia dokumentov, ktorá vedie od popisu ich obsahu k určeniu ich trendov či tendencií.
Historické metódy personálneho marketingu
Historické metódy sú zamerané na skúmanie vývoja javov v čase. Umožňujú odhaliť príčinné súvislosti medzi minulosťou, prítomnosťou a možným budúcim vývojom. Využívajú sa na pochopenie historického kontextu vzniku, existencie a zániku javov v oblasti personálneho marketingu.
- Metódy historickej analýzy – skúmajú vývoj javov v časových súvislostiach, analyzujú historické dokumenty a praktiky, a hľadajú ich dlhodobé dôsledky.
- Kauzálne metódy – objasňujú príčiny a následky skúmaných javov, čo umožňuje predikovať ich ďalší vývoj v podmienkach organizácie aj spoločnosti.
Metodologické prístupy k skúmaniu personálneho marketingu
Pri skúmaní predmetu personálneho marketingu sa uplatňujú dva základné typy výskumných metód – logické a historické. Každá z nich má svoje špecifiká a umožňuje sledovať predmet skúmania z odlišných uhlov pohľadu. Ich kombinácia poskytuje komplexnejší obraz o javoch, procesoch a súvislostiach personálneho marketingu.
Kombinácia logických a historických metód
Najväčšiu výpovednú hodnotu prináša kombinácia logických a historických metód. Logické metódy umožňujú skúmať súčasný stav, štruktúru a vnútorné súvislosti javov, zatiaľ čo historické metódy poskytujú časovú a príčinnú perspektívu. Ich prepojením sa dosahuje hlbší a komplexnejší pohľad na fungovanie personálneho marketingu.
Význam výskumných metód pre prax
Použitie logických a historických metód v skúmaní personálneho marketingu má nielen teoretický, ale aj praktický význam. Podnikom umožňuje lepšie pochopiť dynamiku pracovného trhu, predvídať vývoj potrieb zamestnancov, optimalizovať personálne procesy a prispôsobovať marketingové aktivity meniacim sa podmienkam. Metodologicky správne uchopený výskum sa tak stáva základom pre kvalitné riadenie ľudských zdrojov a udržanie konkurencieschopnosti podniku.