Základné metódy personálneho marketingu

0
Základné metódy personálneho marketingu

Základné metódy personálneho marketingu

Na skúmanie predmetu personálneho marketingu sa používajú dva typy základných metód: logické metódy a historické metódy.

Logické metódy personálneho marketingu

Logické metódy slúžia na analýzu štruktúry a obsahu javov personálneho marketingu ako aj súvislostí, ktoré medzi týmito javmi vznikajú a existujú. Zo širokej škály logických metód sa v personálnom marketingu sa najčastejšie používajú tzv. párové logické metódy:

  • analýza a syntéza – táto dvojica metód umožňuje rozklad problému na dielčie časti a následne možnosť myšlienkového spojenia častí alebo prvkov skúmaného javu do celku;
  • indukcia a dedukcia – predstavuje spôsob stanovenia téz a zákonov na základe zovšeobecnenia preskúmaných prípadov a následne logické odvodzovanie jednotlivých vyskytujúcich sa prípadov;
  • abstrakcia a konkretizácia – analytický spôsob myslenia, pri ktorom sa vyčleňujú všeobecné znaky ako podstatné a odhliada sa od ostatných, nepodstatných znakov a opačný postup, ktorý vyčleňuje to všeobecné a podstatné do špecifických a individuálnych podmienok, kde typickým prejavom konkretizácie je príklad;
  • zovšeobecňovanie (generalizácia) – logický prechod od jednotlivého k všeobecnému, od menej všeobecného k všeobecnejšiemu poznaniu;
  • deskripcia – zabezpečí popis a opis skúmanej problematiky v teoretickej i praktickej rovine;
  • komparácia – umožní porovnať využitie teoretických predpokladov v praxi a konkrétnom procese personálneho marketingu;
  • klasifikácia – predstavuje hierarchicky usporiadané triedenie javov a procesov, ktoré sleduje ich nadväznosť od všeobecnejšieho k podrobnejšiemu, pričom vyšší stupeň štruktúry sa rozkladá detailnejšie na nižšie stupne klasifikácie;
  • kvantitatívno-kvalitatívna analýza, ktorá má široké možnosti použitia aj v oblasti personálneho marketingu. Umožňuje analyzovať vnútropodnikové texty a dokumenty na základe vopred určených záznamových kategórií a jednotiek. Prostredníctvom vhodne zvoleného systému kvantifikácie je možná hĺbková deskripcia dokumentov, ktorá vedie od popisu ich obsahu k určeniu ich trendov či tendencií.

Historické metódy personálneho marketingu

Historické metódy sú zamerané na skúmanie vývoja javov v čase. Umožňujú odhaliť príčinné súvislosti medzi minulosťou, prítomnosťou a možným budúcim vývojom. Využívajú sa na pochopenie historického kontextu vzniku, existencie a zániku javov v oblasti personálneho marketingu.

  • Metódy historickej analýzy – skúmajú vývoj javov v časových súvislostiach, analyzujú historické dokumenty a praktiky, a hľadajú ich dlhodobé dôsledky.
  • Kauzálne metódy – objasňujú príčiny a následky skúmaných javov, čo umožňuje predikovať ich ďalší vývoj v podmienkach organizácie aj spoločnosti.

Metodologické prístupy k skúmaniu personálneho marketingu

Pri skúmaní predmetu personálneho marketingu sa uplatňujú dva základné typy výskumných metód – logické a historické. Každá z nich má svoje špecifiká a umožňuje sledovať predmet skúmania z odlišných uhlov pohľadu. Ich kombinácia poskytuje komplexnejší obraz o javoch, procesoch a súvislostiach personálneho marketingu.

Kombinácia logických a historických metód

Najväčšiu výpovednú hodnotu prináša kombinácia logických a historických metód. Logické metódy umožňujú skúmať súčasný stav, štruktúru a vnútorné súvislosti javov, zatiaľ čo historické metódy poskytujú časovú a príčinnú perspektívu. Ich prepojením sa dosahuje hlbší a komplexnejší pohľad na fungovanie personálneho marketingu.

Význam výskumných metód pre prax

Použitie logických a historických metód v skúmaní personálneho marketingu má nielen teoretický, ale aj praktický význam. Podnikom umožňuje lepšie pochopiť dynamiku pracovného trhu, predvídať vývoj potrieb zamestnancov, optimalizovať personálne procesy a prispôsobovať marketingové aktivity meniacim sa podmienkam. Metodologicky správne uchopený výskum sa tak stáva základom pre kvalitné riadenie ľudských zdrojov a udržanie konkurencieschopnosti podniku.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥