( simona7,  0)

Zákonodárny proces na Slovensku

Zákonodarný proces je postup alebo procedúra prijímania ústavných zákonov a zákonov ostatných. Zákonodarnú iniciatívu na Slovensku majú poslanci NR SR, výbory NR SR a vláda. Legislatívny proces pozostáva zo 4 etáp: predprípravná, prípravná, schvaľovacia a promulgačná.

Zákonodarná moc

  • Zákonodarstvo je základnou kompetenciou parlamentu a je súčasťou tvorby práva
  • Filozofiou nie je podstatná tvorba práva, ale nachádzanie práva podľa prirodzených zákonov
  • Jediným ústavodarným a zákonodarným orgánom SR je Národná rada Slovenskej republiky (NR SR).

Národná rada Slovenskej republiky

Národná rada Slovenskej republiky je ústavodarný a zákonodarný orgán štátu; jednokomorový parlament so 150 poslancami volenými na obdobie 4 rokov.

Pôsobnosť Národnej rady SR

  • Zákonodarná moc – prerokúva a uznáša sa na ústave, ústavných zákonoch a iných zákonoch a kontroluje ich dodržiavanie
  • Kontrolná moc – uplatňovaná predovšetkým voči vláde a jej členov
  • Kreačná moc – právo vytvárať vlastné orgány, štátne orgány a spolupôsobiť pri tvorbe iných orgánoch. V oblasti vnútornej a zahraničnej politiky

Systémy zákonodarného procesu

  • Systém jedného čítania
    • návrh zákona sa prerokuje vo výbore
    • prebehne v pléne parlamentu
    • všeobecná rozprava
  • Systém troch čítaní
    • všeobecná rozprava
    • pozmeňovacie návrhy
    • po schválení sa o návrhu zákona hlasuje
    • využíva sa v SR
  • Systém Veľkej Británie
    • na schválenie sa vyžadujú rôzne väčšiny a kvóra
    • nasleduje fáza podpisu zákona
    • vyhlásenie a publikácia zákona
    • platnosť a účinnosť zákona

Zákonodarný proces

Zákonodarný proces sa skladá z troch etáp:

Prvá etapa – činnosť zahájenia zákonodarného procesu

  • Plánovanie legislatívnej činnosti
  • Vznik legislatívneho návrhu

Druhá etapa – zákonodarný proces v parlamente

  • Zákonodarná iniciatíva
  • Rokovanie o návrhu zákona – v pléne a výboroch
  • Čítanie návrhu zákona
  • V jednotlivých štátoch sa líši

Oprávnenie podávať návrhy zákonov majú:

  • Poslanci NR SR
  • Výbory NR SR
  • Vláda SR

Návrhy zákonov

Návrh zákona podáva subjekt práva zákonodarnej iniciatívy predsedovi NR SR. Návrh musí obsahovať:

  • Paragrafové znenie
  • Dôvodovú správu
  • Doložka zlučiteľnosti
  • Vykonávací predpis

Poslanecké a parlamentné výbory

  • Iniciatívne a kontrolné orgány NR SR
  • Osobitné orgány, ktorým zastupiteľský zbor zveruje alebo deleguje určité osobitné úlohy alebo právomoci
  • Poslanci sú zväčša zaradení najviac do dvoch výborov
  • Zloženie výborov odráža zastúpenie strán v parlamente
  • Utvárajú sa tak, aby zahŕňali všetky základné oblasti vecného rozhodovania parlamentu
  • Rokovanie výborov sa zvyčajne sústreďuje skôr na obsahovú stránku prerokúvanej problematiky a dohodovanie vecných kompromisov

Systém troch čítaní

V SR sa využíva systém 3 čítaní:

  1. čítanie – uskutočňuje sa v pléne
  2. čítanie – návrhom sa zaoberá výbor
  3. čítanie – návrh zákona sa opäť prerokúva v pléne a hlasuje sa o ňom

Systém troch čítaní vedie k posilneniu postavenia výborov parlamentu.

Prvé čítanie

  • predseda NR SR doručí všetkým poslancom návrh zákona 15 dní pred schôdzou NR SR
  • predseda navrhne gestorský výbor pre návrh zákona
  • predseda zaradí návrh do programu najbližšej schôdze
  • návrh zákona uvedie v pléne jeho navrhovateľ
  • o návrhu sa koná všeobecná rozprava

Závery prvého čítania:

    1. návrh zákona sa vráti navrhovateľovi na dopracovanie
    2. alebo uznesenie o pokračovaní v rokovaní
    3. alebo jeho prerokovanie v 2. čítaní

Druhé čítanie

  • prerokúvanie návrh zákona vo výboroch a pléne
  • návrh zákona odôvodňuje vo výbore jeho navrhovateľ
  • výbor vyhotoví písomnú správu
  • správa obsahuje návrhy a uznesenia výboru
  • odporúčanie, resp. neodporúčanie pre NR SR
  • gestorský výbor zvolá spoločnú schôdzu výborov
  • podanie pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu je podmienený súhlasom aspoň 15 poslancov

Tretie čítanie

  • uskutočňuje sa v pléne NR SR
  • zaoberá sa len schválenými pozmeňujúcimi návrhmi
  • navrhovateľ má právo vziať návrh zákona späť so súhlasom NR SR
  • schválenie navrhovanej právnej úpravy

Podpisovanie zákona – zákon podpisuje predseda NR SR a následne ho zašle predsedovi vlády a prezidentovi

Právo veta prezidenta

  • môže zákony s pripomienkami vrátiť do NR SR do 15 dní po ich schválení
  • NR SR prerokúva len v 3. čítaní

Právo veta prezidenta – zákon sa vyhlasuje v Zbierke zákonov SR do 21 dní od schválenia v NR SR, resp. 14 dní od vrátenia prezidentom

Autor: simona7

Tento príspevok bol vytvorený 11.3.2015 a aktualizovaný 16.8.2019. Pozrite si ďalšie príspevky autora simona7.


Zdroje a literatúra

  • VEČEŘA, Miloš. Teória práva. 4. vyd. Bratislava: Paneurópska vysoká škola, 2011, 352 s. ISBN 978-808-9447-404.
  • PRUSÁK, Jozef. Teória práva. 2. vyd. Bratislava: Vydavateľské oddelenie Právnickej fakulty Univerzity Komenského, 1999, 308 s., [22] ISBN 80-716-0113-6.
  • ŠÍN, Zbyněk. Tvorba práva: pravidla, metodika, technika. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2009, xv, 176 s. Beckovypříručkyproprávní praxi. ISBN 978-807-4001-628.
  • SVÁK, Ján – KUKLIŠ, Peter. Teória a prax legislatívy. 2. vyd. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2009, 304 s. ISBN 978-808-9363-162.

Pridaj komentár

Komentár sa zobrazí až po schválení.