Cloud Computing ako spôsob zabezpečenia IS

Cloud Computing je alternatívny spôsob zabezpečenia IS alebo niektorých informačných služieb. Princíp spočíva v tom, že organizácia je vlastníkom len základných hardvérových a softvérových prostriedkov vrátane pripojenia na internet. Dodávateľ služby vzdialene poskytuje ostatné softvérové aplikácie, hardvér a iné vývojové prostriedky.

Formy Cloud Computingu

Existujú základné formy Cloud Computingu:

  • SaaS (Software as a Service) je poskytovanie softvérových aplikácií, ktorých základnou hodnotou pre manažéra je odbúranie neustálej údržby, každodennej technickej prevádzky.
  • IaaS (Infrastructure as a Service) je platforma zameraná dodanie IT infraštruktúry ako služby, používaná na zabezpečenie prostredia pre softvérové dátové centrá, alebo sieťové vybavenie, ale namiesto toho kupujú tieto zdroje ako plne outsourcovanú službu.
  • PaaS (Platform as a Service) – komplexná dodávka celej platformy ako služby zákazníkovi. Tento model úplne sprístupňuje všetky zariadenia a služby požadované na podporu úplného životného cyklu budovania a dodávania webových aplikácií.

Výhody Cloud Computing

  • žiadne zavádzanie hardwarových prostriedkov
  • organizácia nemusí mať licencie na používanie IS
  • ušetrenie zriaďovacích nákladov na hardware, sieťové pripojenia a softwarové licencie
  • ušetrenie prevádzkových nákladov, nákladov na energie, na prevádzku serverov a chladenia
  • zníženie mzdových nákladov
  • ušetrenie miesta pre infraštruktúru
  • jednoduchá fakturácia využívaných služieb
  • Rovnaká cena i pri nízkom počte používateľov.

Nevýhody Cloud Computing

  • možná nedostupnosť služieb (výpadok služby alebo sprostredkovateľa pripojenia k internetu )
  • obavy o ochranu dát a osobných údajov
  • neexistuje možnost plnej kontroly
  • náročná zmena poskytovateľa služieb
  • jednoduché využitie k hackerským útokom

Informačná stratégia

Informačná stratégia predstavuje systém vzťahov, prostriedkov a procesov určený pre zabezpečenie informačných potrieb podniku, pomocou vhodných technológií. Je to dlhodobá orientácia firmy v oblasti IS a IT na 2-5 rokov. Informačná stratégia má formu záväzného podnikového dokumentu. Skladá sa z častí:

  • stanovenie väzieb informačnej stratégie firmy na globálnu stratégiu;
  • analógia súčasného stavu a vývoja informačného systému podniku (ISP);
  • určenie kritických faktorov a špecifikácia cieľov ISP;
  • návrh architektúry ISP – predovšetkým systémovej, informačnej a technickej;
  • návrh nutných zmien v organizácii;
  • kvalifikačný, resp. rekvalifikačný program;
  • ekonomické aspekty informačnej stratégie;
  • metodické štandardy projektovania a implementácie jednotlivých projektov;
  • definovanie jednotlivých informačných projektov, ich základných parametrov a vzájomných väzieb


Pridaj komentár