( Ivana,  0)

Podstata obchodu

Obchod je spojovací medzičlánok medzi rôznymi hospodárskymi odvetviami zameranými na uskutočňovanie obehu tovaru. Obchod predstavuje výmenu produktov (statkov, výrobkov, tovaru a služieb) formou kúpy a predaja.

Obchod ako nositeľ obehových funkcií

Hlavným obsahom je obeh tovaru, ktorý sa javí ako spoločenská výmena hodnôt formou kúpy a predaja. Obchod je hlavným činiteľom obehu tovaru. Obchod označujeme ako súhrn činností, ktoré sa vykonávajú na zabezpečenie kúpy a predaja, ale aj organizácie a podnikateľské subjekty, ktoré sa uvedenou činnosťou zaoberajú. Ide o chápanie obchodu ako činnosť alebo ako inštitúciu.

  • Obchod ako činnosť – širší pojem – zahrňuje nákup a predaj všetkými subjektmi(výrobcovia, poskytovatelia, objednávatelia, dopravcovia, predajcovia….)
  • Obchod ako inštitúcia – zahŕňa všetky subjekty, ktorých hlavnou činnosťou je nákup a predaj tovaru bez toho, aby sa zásadne zmenil jeho charakter. Ide o inštitúcie, ktoré sú zapísané do Obchodného registra ako obchodné podniky.

Funkcie obchodu

Prekleňovacie funkcie

Súvisia s prekleňovaním priestorovej vzdialenosti medzi miestami výrobcu a miestami odberateľa (spotrebiteľov). Plynulý priebeh nadväzujúcej výrobnej alebo obchodnej činnosti predpokladá intenzívne a časove aktuálne prekleňovanie tejto vzdialenosti. Medzi prekleňovacie funkcie možno zaradiť:

  • Prekleňovanie času – viaže sa na proces pohybu tovaru. Časová aktuálnosť dodávok je o to výraznejšia, o čo nižšie zásoby odberatelia skladujú, o čo sú od zdrojov dodávok vzdialenejší a o čo je časovo náročnejší a nepravidelnejší dopyt. Časová náročnosť procesu pohybu tovaru súvisí s cestou zásielok od dodávateľa k odberateľovi.
  • Kontaktná funkcia – cieľom je nadväzovať a usporadúvať spojenia podniku (kontakty) s rozhodujúcimi partnermi medzi jednotlivými miestami. Ide o kontakty: (dodávateľ – výrobca, dovozca, sprostredkovateľ), alebo (odberateľ – VO, vývozca, odbytové organizácie, MO)
  • Informačná funkcia – uskutočňuje sa v spojitosti s prípravou plnení medzi dodávateľmi a odberateľmi. Pomocou informácií sa partneri orientujú v predmete činnosti a prijímajú rozhodnutia pre konkrétne styky.

Tovarové funkcie

  • Tvorba zásob – vynucuje si ju vzdialenosť medzi dodávateľom a odberateľom.
  • Funkcia zušľachťovania – tzv. konzervačná funkcia – súvisí s ukončením výrobného procesu v priebehu pohybu tovaru. Vyvoláva činnosť výrobného charakteru aj v oblasti obchodu, kým veľký rozsah činnosti podnikov potravinárskeho priemyslu sa na ňu v plnom rozsahu viaže (konzervárenstvo).
  • Funkcia pretvárania sortimentu – tzv. transformačná funkcia sa dotýka obchodných podnikov, resp. činností so spotrebným tovarom. Vyžaduje sa, aby sa špecializovaný výrobný sortiment premieňal na súborný obchodný sortiment zodpovedajúci zloženiu spotrebiteľského dopytu. Prebieha v súvislosti s nákupnou a skladovacou činnosťou vo výrobných a obchodných podnikoch.

Trhové funkcie

  • Realizačná funkcia – obchodné podniky uskutočňujú realizáciu tovaru a môžu podstatne ovplyvniť záverečnú fázu procesu reprodukcie, uvoľňujú preddavkové prostriedky a umožňujú reprodukčný proces.
  • Funkcia analýzy trhu a skúmania spotrebiteľského dopytu – je špecifická pre obchodné podniky, ktoré skúmajú trh a spotrebiteľský dopyt:
    • v značnej šírke, v rozsiahlych územných obvodoch, vo vzájomnej spojitosti a komplexnosti
    • v bezprostrednom styku a priamom vzťahu k spotrebiteľom
    • v priamej komparácií s konkurenciou.
  • Výchovná funkcia – obchodný podnik plní túto funkciu nepriamo, súbežne s ponukou tovaru alebo v spojitosti s osobitnými akciami, ktoré sa uskutočňujú pre informovanie verejnosti.
  • Poradná funkcia – uplatňuje sa v spojitosti so zvyšovaním odbornosti riadenia, zmenšovaním rizík, pri rozhodovaní, zvyšovaní stupňa špecializácie pri výkone niektorých činností. Ide o poradenskú činnosť ako súčasť služieb k tovaru.

Význam obchodu v trhovej ekonomike

Obchod zaujíma v trhovej ekonomike významné postavenie. Význam obchodu možno odvodzovať od ukazovateľov:

  • podiel na tvorbe hrubého národného produktu
  • podiel na tvorbe čistého národného produktu
  • počet zamestnaných pracovníkov v tomto odvetví
  • počet subjektov, ktoré pôsobia v tomto odvetví
  • výkony merané v hodnotových jednotkách vo vzťahu k iným odvetviam-

Obchod:

  • pomáha zabezpečovať rovnováhu medzi ponukou a dopytom,
  • je tvorcom pridanej hodnoty na tovare,
  • má vplyv na zdravie celej ekonomiky,
  • prispieva k rozvoju životnej úrovne,
  • je aktívnym účastníkom tvorby životného štýlu.

Zdroj

ČIHOVSKÁ, V.- MATUŠOVIČOVÁ, M. – HVIZDOVÁ, E. 2012. Manažment obchodných organizácií. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2012. 302 s. ISBN 978-80-3473-4.

Autor: Ivana

Tento príspevok bol vytvorený 26.6.2015 a aktualizovaný 21.2.2019. Pozrite si ďalšie príspevky autora Ivana.


Pridaj komentár

Komentár sa zobrazí až po schválení.

Štítky: