Znižovanie cien
Zmena ceny je spôsobená rôznymi príčinami. Príčiny ktoré donútia firmu znížiť cenu:
- nadbytočná kapacita výroby
- klesajúci podiel na trhu
Riziká, ktoré prináša táto stratégia
- „léčka“ – „pasca“ nízkej kvality
- pasca krehkého podielu na trhu
- pasca plytkých vreciek
Zvyšovanie cien
Úspešné zvýšenie ceny môže podstatne zvýšiť zisk. Príčiny zvyšovania cien:
- inflácia nákladov
- anticipačná tvorba cien
- nadmerný dopyt
Najčastejšie spôsoby úpravy cien
- systém oneskoreného stanovovania cien
- použitie doložiek o zvýšení
- oddelenie tovaru od služieb
- zníženie zliav
Reakcie zákazníka na zmenu ceny
Reakcia zákazníka na zníženie ceny:
- obava že firma končí s činnosťou, obava z dopredaja, že nebudú náhradné diely
- firma sa dostala do ťažkostí a bude nasledovať bankrot
- čakajú na ďalšie zníženie, myslia že zníženie ceny bude po etapách
Reakcia zákazníka na zvýšenie ceny:
- výrobok je žiadaný, treba ho rýchlo kúpiť
- výrobok ma vyššiu úžitkovú hodnotu
- firma chce rýchlo zbohatnúť
Reakcia firmy na zmeny cien konkurencie:
- zachovať cenu
- zvýšiť vnímanú spotrebiteľskú hodnotu
- znížiť cenu
- zvýšiť cenu a zlepšiť spotrebiteľskú hodnotu
- zaviesť radu lacných výrobkov
Autor: EuroEkonóm.sk
Tento príspevok bol vytvorený 19.3.2009 a aktualizovaný 26.6.2015. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.
Aké sú príčiny, ktoré vedú firmy k rozhodnutiu o znížení cien svojich produktov?
Firmy môžu rozhodnúť o znížení cien z rôznych dôvodov, ako je nadbytočná výrobná kapacita alebo pokles ich podielu na trhu. Tieto faktory ich nútia reagovať, aby zostali konkurencieschopné.
Môže byť zvyšovanie cien v dôsledku inflácie vnímané ako neetické konanie firiem?
Zvyšovanie cien kvôli inflácii sa obvykle nepovažuje za neetické, pretože je to reakcia na zvyšujúce sa vstupné náklady a nie je to nutne rozhodnutie zamerané na maximalizáciu zisku na úkor spotrebiteľa. Spoločnosti sa musia prispôsobiť ekonomickým podmienkam, aby prežili.