Ceny

Cenová stratégia podniku a cenové rozhodovanie
Cenová stratégia podniku a cenové rozhodovanie
Cenová stratégia podniku predstavuje systematický prístup k tvorbe a úprave cien s cieľom podporiť dosiahnutie dlhodobých podnikových cieľov. Zahŕňa plánovanie, výber vhodných cenových metód a reakciu na trhové podmienky. Cenové rozhodovanie je pritom kľúčovým procesom, ktorý ovplyvňuje konkurencieschopnosť, ziskovosť a postavenie podniku na trhu, pričom musí zohľadňovať množstvo interných aj externých faktorov.
Vzťah podnikových a trhových cien
Náročnosť cenového rozhodovania podniku
Cenové rozhodovanie je komplexný proces, ktorého náročnosť vyplýva z viacerých faktorov:
- Potreby vyjadrovať v rovnakej peňažnej jednotke všetky vstupy, procesy aj výstupy hospodárskej činnosti.
- Nutnosti zabezpečiť výmenu výsledkov hospodárskej činnosti medzi podnikmi, medzi výrobou a spotrebou, ako aj medzi jednotlivcami.
- Možnosti využitia cien ako nástroja riadenia na všetkých úrovniach hospodárstva.
Obsah cenovej stratégie podniku
Cenová stratégia predstavuje komplexný rámec opatrení, pokynov a pravidiel, ktoré usmerňujú rozhodovanie v oblasti cien. Je orientovaná na dosahovanie dlhodobých cieľov podniku a zohľadňuje rôzne situácie, ktoré môžu nastať na trhu. Strategický prístup k cenotvorbe zabezpečuje konzistentnosť a účinnosť cenových rozhodnutí v čase.
Formy aplikácie cenovej stratégie podniku
- Politika stabilnej ceny – udržiavanie konštantnej ceny počas dlhšieho obdobia.
- Politika flexibilných cien – prispôsobovanie cien aktuálnej situácii na trhu.
- Politika cenovej úrovne počas cyklu trhovej životnosti výrobku – dynamické prispôsobovanie cien v jednotlivých fázach životného cyklu produktu.
- Politika osobitne výhodných cien – špeciálne ponuky, zľavy a akcie pre podporu predaja.
- Politika prienikových cien – nízke počiatočné ceny s cieľom preniknúť na trh.
- Politika konkurenčných cien – ceny orientované podľa cenovej úrovne konkurencie.
Základné faktory ovplyvňujúce výšku cien
- Dopyt a ponuka
- Náklady na výrobu
- Konkurencia
- Distribučné riešenie a obchodná stratégia
- Legislatíva a regulačné podmienky
- Podmienky umiestnenia výrobkov
- Zľavy a rabaty
- Flexibilita cien
- Strategické ciele podniku
- Ceny porovnateľných výrobkov
Tvorba cien vo výrobnom podniku
Vo výrobných podnikoch je možné ceny tvoriť viacerými metódami, pričom výber metódy závisí od charakteru podnikania a typu výrobkov:
- Metóda prirážky zisku k nákladom
- Metóda výpočtu zisku z predajnej ceny
- Kalkulácia na základe neúplných nákladov
- Dopytovo orientovaná tvorba cien
Nákladovo orientovaná tvorba cien (NOTC) v trhových podmienkach
Nákladovo orientovaná tvorba cien (NOTC) je jednoduchá a efektívna metóda najmä pre výrobné podniky s rozsiahlym sortimentom produktov. Cena sa stanovuje na základe jednotkových nákladov, ku ktorým sa pripočíta zisková prirážka, závislá od typu kalkulácie. Táto metóda eliminuje potrebu podrobnej analýzy trhových podmienok, ktorá môže byť pri veľkom množstve produktov veľmi náročná.