Úvod » Znalosti » Znalosti » Štátnice z ekonomických predmetov » Proces rozhodovania v organizácii

Proces rozhodovania v organizácii

0
Proces rozhodovania v organizácii

Proces rozhodovania v organizácii

1. Rozhodovanie v organizácii

Rozhodovanie je kľúčový prvok manažmentu, ktorým sa realizuje plánovanie, organizovanie a koordinácia. Herbert Simon rozlišuje:

1.1 Typy rozhodovania (Simon):

  • Naprogramované rozhodovanie – rieši opakujúce sa problémy, využíva rutinu a osvedčené postupy.
  • Nenaprogramované rozhodovanie – rieši nové a neznáme situácie, vyžaduje kreativitu.

1.2 Kroky v rozhodovacom procese:

  1. Prieskum – analýza problému, jeho príčin a výber kritérií riešenia.
  2. Návrh – hľadanie alternatívnych riešení.
  3. Výber – rozhodnutie na základe kritérií (uspokojivé riešenie je často lepšie ako ideálne).

Rozhodovanie prebieha v podmienkach obmedzenej racionality, teda za obmedzených informácií a času.

📄 Stiahnite si dokument vo formáte PDF: Štátnice – Manažment – 07 – 06 – Analyzujte proces rozhodovania v organizácii

2. Participácia zamestnancov na rozhodovaní

Participácia znamená zapojenie zamestnancov do rozhodovacích procesov. Prináša:

  • Vyššiu motiváciu a spokojnosť zamestnancov
  • Lepšie plnenie cieľov organizácie
  • Vyššiu efektivitu a výkonnosť
  • Lojálnosť a zodpovednosť

2.1 Úrovne participácie:

  • Pracovisko – neformálna výmena názorov
  • Stredná manažérska úroveň – formálna účasť na rozhodovaní
  • Vrcholová úroveň – možnosť diskusie, ale rozhodnutie je výlučne na vedení

2.2 Formy participácie:

  • Konzultácia – manažér rozhoduje po vypočutí podriadených
  • Súhlas – zamestnanci majú právo veta
  • Zhoda – všetci sa musia zhodnúť (najnáročnejšia forma)

2.3 Úlohy participatívneho vedúceho:

  • Iniciátor – definuje problém a zapája správnych ľudí
  • Reprezentant – zastupuje tím navonok
  • Štandardizátor – určuje správanie a štýl práce
  • Koordinátor – motivuje, spája tím a usmerňuje

2.4 Modely participácie:

  • Model ľudských vzťahov – podriadení sú zapojení formálne, cieľom je zachovať dobré vzťahy
  • Model ľudských zdrojov – plné zapojenie podriadených, využívanie ich znalostí a sebakontroly

3. Delegovanie v manažmente

Delegovanie je prenos úloh a zodpovednosti na podriadených. Vedúci však zostáva zodpovedný za riadenie organizácie.

3.1 Význam delegovania:

  • Úspora času na strategické úlohy
  • Využitie odbornosti podriadených
  • Rozvoj schopností a samostatnosti tímu
  • Zvýšenie motivácie a spokojnosti

3.2 Čo možno/ne možno delegovať:

  • ✅ Rutinné a prípravné práce, špecializované úlohy
  • ❌ Strategické rozhodnutia, kontrola, motivácia, dôverné záležitosti

📄 Stiahnite si dokument vo formáte PDF: Štátnice – Manažment – 07 – 06 – Analyzujte proces rozhodovania v organizácii

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥