Funkcia kontroly, základné pojmy

0
Funkcia kontroly, základné pojmy

Funkcia kontroly, základné pojmy

Podstata kontrolnej funkcie v manažmente

Kontrola predstavuje jednu zo základných manažérskych funkcií. Pomáha zisťovať, či sa dosahované výsledky zhodujú s plánovanými cieľmi. Manažér prostredníctvom kontroly získava spätnú väzbu o efektivite rozhodnutí, procesov a výkonu zamestnancov.

Základné kroky kontrolného procesu

  1. Stanovenie cieľov a hodnotiacich kritérií
  2. Meranie skutočných výsledkov
  3. Porovnávanie s cieľmi a identifikácia odchýlok
  4. Prijatie nápravných opatrení

Stiahnite si dokument: Štátnice – Manažment – 03 – 07 – Funkcia kontroly, základné pojmy (PDF)

Druhy kontroly podľa času

  • Preventívna kontrola: pred realizáciou činností
  • Priebežná kontrola: počas realizácie činností
  • Výsledná (ex post) kontrola: po ukončení aktivít

Vonkajšia a vnútorná kontrola

  • Vonkajšia: realizuje ju nezávislý subjekt mimo organizácie (napr. audítor, vlastník, štát)
  • Vnútorná: vykonáva ju manažment a interné útvary v rámci organizácie

Formy kontroly v podniku

  • Kontrola nadriadeným pracovníkom (nepriama, priama)
  • Kontrola treťou osobou (externá, interná)
  • Kontrola medzi pracovníkmi
  • Autokontrola – sebahodnotenie
  • Mechanická/automatizovaná kontrola

Typy kontrolných mechanizmov

  • Trhový mechanizmus
  • Meranie výstupov
  • Byrokratická kontrola
  • Kontrola prostredníctvom podnikovej kultúry

Technická kontrola kvality

Zabezpečuje kvalitu výrobného procesu od vstupných surovín po výstup hotových výrobkov:

  • Vstupná kontrola (materiál, polotovary)
  • Výrobná kontrola (priebežné hodnotenie kvality)
  • Výstupná kontrola (kontrola hotových výrobkov)

Controlling

Controlling je systém riadenia, ktorý zabezpečuje súlad medzi plánovaním, kontrolou a rozhodovaním. Je zameraný na efektívne dosahovanie cieľov podniku s minimálnymi odchýlkami.

Typy controllingu

  • Strategický: zameraný na dlhodobé plánovanie, analýzy rizík, SWOT, strategické bilancie
  • Operatívny: zameraný na krátkodobé riadenie výkonnosti, nákladov, analýzy PNU, ABC, XYZ

Benchmarking

Benchmarking znamená porovnávanie vlastných výsledkov s najlepšími v odbore. Pomáha identifikovať slabé stránky a hľadať inšpiratívne riešenia. Je nástrojom neustáleho zlepšovania a učenia sa.

Typy benchmarkingu

  • Interný – v rámci jednej organizácie
  • Konkurenčný – porovnávanie s konkurenciou
  • Funkčný – porovnanie podobných funkcií
  • Všeobecný – porovnanie nezávisle od odvetvia

Zásady účinnej kontroly

  1. Zodpovednosť k činnosti
  2. Včasné informovanie o odchýlkach
  3. Predvídavosť a dopredná orientácia
  4. Zameranie na strategicky dôležité odchýlky
  5. Objektívnosť, pružnosť a hospodárnosť
  6. Prehľadnosť a jednoduchosť
  7. Schopnosť poukázať na zlyhania

Vytváranie hodnotiacich kritérií

Kritériá slúžia na porovnávanie reality s plánovanými hodnotami. Môžu byť:

  • Kvantitatívne – čísla, objemy, výkony
  • Kvalitatívne – spokojnosť, kvalita, presnosť
  • Finančné – náklady, zisky, rentabilita
  • Nepeňažné – čas, objem výroby, spokojnosť zamestnancov

Typické nástroje spätnej kontroly

  • Rozpočet a jeho analýza
  • Výsledovka a súvaha
  • Hodnotenie výkonnosti zamestnancov
  • Kontrola kvality a audit

Stiahnite si dokument: Štátnice – Manažment – 03 – 07 – Funkcia kontroly, základné pojmy (PDF)

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥