Definícia operačného manažmentu a operácií

Operačný manažment má za úlohu zabezpečiť tvorbu produktov takých parametrov, ktoré nájdu efektívne uplatnenie na trhu a uspokoja potreby zákazníkov. V operačnom manažmente sa stretávajú funkcie manažmentu, faktory a zdroje, činnosti. Operácie v organizácií sú činnosti, ktorými sa transformujú vstupy na výrobky alebo služby, na produkty požadované zákazníkmi. Základom úspešného napredovania organizácie je vykonávanie operácií účelne a účinne.

Transformačný model

Transformačný model opisuje, ako sú vstupy transformačného procesu konvertované na výstupy. Proces transformácie nazývame aj operácia.

Vstupy transformačného procesu

  • materiál – priadza pri výrobe ponožiek,
  • informácie – poznatky z výskumu pri vzdelávacích službách,
  • zákazníci – hostia v reštaurácii.

Zdroje transformačného procesu

Zdroje sú nevyhnutne potrebné na uskutočnenie transformačného procesu, ale samé sa netransformujú do časti výstupu:

  • fixný majetok – budovy a zariadenia,
  • spotrebné materiály – energie, mazací olej na chod strojov,
  • ľudia – manažéri, robotníci.

Členenie vstupov do transformačného procesu

  1. materialové zdroje
  2. technické zdroje
  3. technologické zdroje
  4. ľudské zdroje
  5. know-how
  6. kapital

Procesy v transformácií vstupov na výstupy

Procesy v transformácií vstupov na výstupy sa uskutočňujú:

  • v továrňach, kde prevláda spracovanie materiálu,
  • v kanceláriách, kde prevláda spracovanie informácií,
  • v obchodoch, kde prevláda proces kontaktu zo zákazníkom.

Výstupy transformačného procesu

Výstupmi transformačného procesu sú výrobky alebo služby. Základné odlišnosti výrobkov a služieb:

  • hmatateľnosť,
  • skladovateľnosť,
  • spotreba u zákazníka.

Operačný systém, jeho hranice a okolie

Celkový operačný systém transformuje vstupné zdroje na výrobky alebo služby pre zákazníkov organizácie. Účelom každého operačného systému je produkovať výrobky alebo služby, ktoré požadujú zákazníci, navrhnúť a realizovať operácie tak, aby sa splnili očakávania zákazníkov.

Systémové riadenie operácií: manažér musí pri riadení operácií myslieť globálne, systémovo. Systém je zoskupením zložiek navzájom spojených organizovaným spôsobom.

Zdroje a literatúra

Pavol Budaj, Milan Fiľo – Manažment operácií, 2008


Komentáre

Pridaj komentár