Význam strategického manažmentu
Význam strategického manažmentu
1. Význam strategického manažmentu
- Odpoveď podniku na zmeny v trhovom prostredí
- Systémové a dlhodobé smerovanie podniku
- Zabezpečuje konkurenčnú výhodu a rast
- Kombinuje ciele, analýzu prostredia, stratégiu a jej realizáciu
📄 Stiahnite si dokument (PDF): Štátnice – Manažment – 07 – 19 – Strategický manažment
2. Prístupy k tvorbe stratégie
Sociologický (intuitívny) prístup – podľa Mintzberga
- Spontánne a pružné formovanie stratégie
- Bez formálnej štruktúry a plánovania
- Vychádza z praxe, skúseností, intuície
- Vhodný v turbulentnom, rýchlo sa meniacom prostredí
Racionalistický (plánovitý) prístup – Ansoff, Porter
- Formálne plánovanie stratégie na základe analýz
- Stanovenie cieľov, variantov a výber optimálnej stratégie
- Využívanie kvantitatívnych metód a logických štruktúr
- Dôraz na systematickosť, iteráciu a racionalitu
3. Úrovne strategického riadenia
- Korporatívna stratégia: riadi portfólio podnikaní, diverzifikáciu, alokáciu kapitálu
- Podniková (business) stratégia: zabezpečuje konkurenčnú výhodu na úrovni odvetvia
- Funkčné stratégie: marketing, výroba, výskum, ľudské zdroje atď. – podporujú hlavnú stratégiu
4. Rastové stratégie
- Koncentrácia: rast na základe pôvodného produktu/služby (rozvoj trhu, výrobku, horizontálna integrácia)
- Vertikálna integrácia: spätná (k dodávateľom), ústretová (k odberateľom), úplná/zúžená
- Príbuzná diverzifikácia: vstup do podobných odvetví s cieľom synergického efektu
- Nepríbuzná diverzifikácia: vstup do úplne odlišného odvetvia (akvizície, zníženie rizika)
Príklady synergií v príbuznej diverzifikácii:
- Marketing: spoločné kanály, rovnakí zákazníci
- Výroba: rovnaké technológie, materiály, dodávatelia
- Riadenie: prenos skúseností, metód a know-how
📄 Stiahnite si dokument (PDF): Štátnice – Manažment – 07 – 19 – Strategický manažment