Začiatkom októbra, presnejšie 6. – 7. 10. 2008 sa uskutoční výmena antény vysielača na pražskom Žižkove za asistencie obrovského vrtuľníka Kamov Ka-32. V Erópe sa nachádzajú 2 tieto vrtuľníky – jeden v Bulharsku a druhý vo Švajčiarsku. V Prahe to bude pravdepodobne švajčiarsky Kamov Ka-32A.
Presný postup prác závisí na aktuálnom počasí, preto sú na akciu vymedzené 2 dni. Ak sa počas nich nepodarí hlavu vysielača osadiť, bude potrebné výmenu odložiť na inokedy. V každom prípade to v Prahe začiatkom októbra (září) 2008 bude pekná prehliadka sily a výkonu tohoto lietajúceho obra.
On-line reportáž z výmeny
Priebeh akcie výmeny antény vysielača televíznej veže na Žižkove vrtuľníkom Kamov Ka-32 môžete sledovať on-line na stránke Vrtuľník Kamov Ka-32: V Prahe začína výmena antény vysielača na televíznej veži
2 vrtuľníky Kamov K-32 v Európe
Kamov K-32 má dva koaxiálne nosné rotory s priemerom 15,9 m. Oba rotory (vrtule) sú trojlistové. Hmotnosť vrtuľníka je 6900 kg, s nákladom je to 12.700 kg. Posádku tvoria dvaja piloti a palubný technik. V Európe sa nachádzajú 2 vrtuľníky Kamov K-32, ich vyťaženosť je preto skoro 100%. Verzia Kamov Ka-32S sa nachádza v Bulharsku, druhý – Ka-32A slúži vo Švajčiarsku. Ďalšie Kamovy K-32 sa nachádzajú v Rusku, Kanade, Laose, Papue Novej Guinei, Juhoafrickej republike či Jemene.
Švajčiarsky Kamov Ka-32A
V Prahe bude pravdepodobne lietať Švajčiarsky Kamov Ka-32A spoločnosti Heliswiss. Ka-32A má napríklad väčšie pneumatiky alebo voliteľné tlakové čerpanie paliva s obmedzenou kapacitou nádrží. Disponuje maximálnou kapacitou 13 pasažierov. K dispozícii je aj rozšírená avionika. Zahŕňa kanadský systém letového riadenia Marconi dual CMA-900, EFIS, AFCS, rýchlostný senzor CMA-2012 Doppler a GPS senzor CMA-3012. Modifikácia helikoptér na štandardy Ka-32A začala v roku 1994. Ka-32A je vlastne Ka-32 modifikovaná v rokoch 1990-1993 aby spĺňala požiadavky na letovú spôsobilosť ruských štandardov NLG-32-29 a NLG-32-3 a amerických FAR Pt 29 a FAR Pt 33 v kategórii A a B. Kamov Ka-32A prvýkrát vzlietol v septembri 1990. Ruský typový certifikát obdržal Ka-32A v júni 1993. Produkcia začala v roku 1996.
Bulharský Kamov Ka-32S Helix-C
Exemplár nachádzajúci sa v Bulharsku, Kamov Ka-32S Helix-C, bol pôvode určený na využitie v polárnych oblastiach. Produkcia začala v roku 1987 – s rozšírenou avionikou, vrátane autonómneho navigačného systému a radaru Osminog (chobotnica) s dosahom 200 km na IFR operácie z ľadoborcov v nepriaznivom počasí a bez potreby orientovať sa na základe orientačných bodov v teréne alebo okolí. Slúžil na navigáciu lodí na ľadových plošinách a nakladanie a vykladanie nákladu na lode (30 ton za hodinu, 360 ton za deň).
Poveternostné obmedzenia
Napriek tomu, že veľký lietajúci medveď Kamov sa v ťažkých podmienkach cíti dobre, v Prahe naň budú kladené špecifické požiadavky a to hlavne z bezpečnostných dôvovodov. Kamov Ka-32 nebude môcť vzlietnuť, keď bude fúkať slabší bočný vietor alebo keď teplota vzduchu prekročí 25 stupňov Celzia. Operácia v šere alebo v tme tiež v tomto prípade neprichádza do úvahy. Vysielač má taktiež svoje obmedzenia a požiadavky na teplotu vzduchu a počasie, skĺbíť ich bude trochu aj otázkou šťastia.
Zákaz vychádzania v uliciach
Žižkovská radnica už vydala inštrukcie pre občanov bývajúcich v bezprostrednej blízkosti vysielacej veže. Ako je to pri leteckých prácach podobného rozsahu zvykom, pilot bude letieť nad voľným priestranstvom a ulicami a bude sa vyhýbať letu nad budovami. Doprava bude v oblasti úplne zastavená. Ak by sa vrtuľník dostal do problémov, napríklad keby sa kvôli silnému vetru dostal náklad do rezonancie, musí pilot ako poslednú možnosť odhodiť náklad. Včasné odhodenie nákladu je poslednou inštanciou, ako zachrániť vrtuľník v prípade kolízie. V uliciach bude preto vyhlásený zákaz vychádzania.
Práce už prebiehajú
Dlho pripravovaný projekt vstupuje do svojej poslednej – realizačnej fázy. Obsadenie pozemku v Mahlerových sadoch, potrebné pre účely uskladnenia pomocných častí, začne 15. októbra. Prípravné práce na vysielači boli započaté už začiatkom septembra, keď bola pod súčasný anténny nástavec nainštalovaná dočasná anténa. Dočasná anténa nahradí analógové televízne vysielanie z tejto lokality.
Žižkovská televizní věž, České radiokomunikace, a.s.
- Najvyššia nadmorská výška: 474 m n. m.
- Kóta: 256 m n. m.
- Výška veže: 216 m
- Výstavba v lrokoch: 1985-1992
- Hmotnosť veže: 11.800 ton
Funkcie žižkovskej veže
- televízny signál pre tri programy
- rozhlasové vysielanie pre 6 VKV programov
- telefonické spojenie pre mobilné a pevné siete
- stredisko riadenia siete spoločnosti T-Mobile Czech Republic
- hlavná stanica televíznych káblových rozvodov
- monitorovanie kvality ovzdušia v Prahe
- meteorologické zariadenia
- rádiové stanice záchrannej služby a požiarneho zboru
Rozhľadňa na Žižkove v Prahe
- Typ stavby: železná rozhľadňa
- Prístup: celoročný
- Lokalita: Hlavné mesto Praha, Česká republika
- Otvorenie: 1992
- Viditelnost z kabíny: až 100 km
- Najvyššia vyhliadková plošina vo výške: 93 m
- Počet vyhliadkových plošín: 1
Fotogaléria
Video
Pozrite si video z leteckých prác helikoptérou Kamov Ka-32 vo Frankfurte nad Mohanom v Nemecku. Kamov vymieňa jednu zo 4 veľkých častí antény na televíznej veži vo výške 340 metrov.
Autor: Vrtulniky.sk
Tento príspevok bol vytvorený 14.9.2008 a aktualizovaný 16.7.2020. Pozrite si ďalšie príspevky autora Vrtulniky.sk.
Priebeh akcie výmeny antény vysielača televíznej veže na Žižkove vrtuľníkom Kamov Ka-32 môžete sledovať on-line na stránke http://www.vrtulniky.sk/2008/10/06/akcia-kamov-ka-32-v-prahe-zacina-vymena-anteny-vysielaca-na-televiznej-vezi/
Prečo boli Žižkovské manévre s Kamovom Ka-32 presunuté na október?
Manévre boli presunuté na október kvôli zabezpečeniu bezpečnosti a optimalizácii logistiky, pričom dátumy boli vybrané tak, aby zohľadnili poveternostné podmienky a technické požiadavky na výmenu antény.
Je oprávnené využívať veľké helikoptéry v husto obývaných mestských oblastiach na údržbové práce napriek možnému riziku pre obyvateľov?
Používanie veľkých helikoptér v mestských oblastiach môže byť kontroverzné kvôli riziku, ale zároveň môže byť oprávnené, ak sú dodržané všetky bezpečnostné predpisy a ak je to najefektívnejší spôsob vykonávania nevyhnutných prác.