( Inzercia,  4)

Stručná história baseballovej šiltovky: Ako sa zo športovej výbavy stal súčasný módny trend?

Ako sa z pôvodných baseballových šiltoviek, ktoré zohrávali praktickú úlohu pri zápasoch stal módny doplnok 21. storočia? Ako to celé začalo a aké sú najnovšie trendy súčasnosti, sa dočítate v tomto článku.

Začiatky slávnej éry

Dá sa povedať, že za zrodom tohto fenoménu stojí baseballový tím Knickerbockers z New Yorku, ktorý začal počas svojich zápasov (už od roku 1849) nosiť slamené čiapky s okrajom, ktorý mal chrániť oči hráčov pred slnkom a zabezpečiť tak väčšiu plynulosť hry. Krátko na to, prišli na scénu čiapky vyrobené z merino vlny, ktoré sa už omnoho viac približovali súčasnej forme. Stále však slúžili hlavne svojmu praktickému účelu.

Šiltovky, tak ako ich poznáme dnes, začali vznikať v 90. rokoch 19. storočia – boli im pridané vzduchové otvory na odvádzanie tepla a nastaviteľný popruh na zadnej strane. Veľký zlom nastal v roku 1901, kedy americký tím Detroit Tigers pridal na šiltovku svoje logo – obrázok oranžového tigra.

Z funkčnosti sa teda začalo prechádzať aj na iný typ posolstva – zjednotenie tímu a budovanie značky. Veľké spoločnosti si začali uvedomovať potenciál šiltoviek pre reklamné a propagačné účely, a tak sa ich výroba a inovácie rozbehli závratným tempom.

Keď sa tieto šiltovky začali objavovať v televíznom vysielaní a osvojili si ich aj hudobníci, rapperi, filmové hviezdy či dokonca politici, zvyčajne ako súčasť maskovania pred paparazzi, začal sa z nich formovať mainstream. Ľudia sa začali hrať so spôsobom ich nosenia (napríklad otočené šiltom dozadu alebo nabok) a kombinovania s rôznym štýlom oblečenia, ako súčasť každodenného outfitu.

Súčasné trendy vo svete šiltoviek

Na módnej scéne sa v kontexte šiltoviek v dnešnej dobe objavujú okrem klasických športových baseball šiltoviek 3 hlavné prúdy: Trucker, Fitted a Snapback. Nedajte sa zastrašiť týmito “profi” označeniami. Tu je jednoduchá pomôcka, ktorá vám pomôže sa zorientovať:

Trucker – priedušná šiltovka so sieťkou v zadnej časti, ktorú v minulosti okolo roku 1960 nosili prevažne pracovníci a kamionisti na dlhých cestách.

Fitted – šiltovka bez nastaviteľného pásika, vyrobená zo 6 trojuholníkových častí (resp. piatich), pri ktorej je potrebné siahnuť po správnej veľkosti. Jej výhodou je vysoká prispôsobivosť tvaru hlavy, pričom veľmi dobre drží a netlačí.

Snapback – táto šiltovka je zvyčajne charakteristická rovným šiltom s nastaviteľným systémom zapínania v zadnej časti – plastový prúžok alebo suchý zips. Na výslnie ju dostali hlavne rapperi a tančníci v 80. rokoch.

Spomedzi značiek na trhu s touto komoditou sa do popredia za posledné roky dostali hlavne Diamond, Supra alebo New Era, Starter, Flexfit či Vans Off The Wall, ktoré nájdete aj na FTSHP.


Zdroje a literatúra

  • Zdroj obrázku: Stuart Monk / Shutterstock.com

Ekonomická poradňa

  1. Cuthien

    Ktorý tím začal používať baseballové šiltovky a ako sa vyvíjala ich podoba?

  2. Martin H.

    Baseballový tím New York Knickerbockers začal používať šiltovky v roku 1849. Postupne sa z pôvodných slamených čiapok vyvinuli do súčasnej formy s logami tímov, ktoré pomáhajú pri budovaní značky a tímového ducha.

  3. Hrozienko

    Aký vplyv mali celebrity na transformáciu baseballovej šiltovky z praktického športového doplnku na módný trend?

  4. Adam Hrin

    Celebrity ako hudobníci, herci a politici, ktorí šiltovky nosili aj mimo športových podujatí, výrazne prispeli k ich popularite a premenili ich na univerzálny módný doplnok, čo rozšírilo ich použitie v bežnom živote.

Pridaj komentár

Komentár sa zobrazí až po schválení.