Ak patríte k vodičom, ktorí využívajú automobil každý deň, aj drobné zmeny v technike jazdy vám v konečnom dôsledku dokážu ušetriť množstvo financií. To platí dvojnásobne, ak využívate auto na firemné účely. Aké sú základné kroky, na ktoré by ste pri ekonomickej jazde mali myslieť?

1. Pozor na ľahkú nohu

Áno, toto je veľmi predvídateľná, no asi najdôležitejšia rada. Prudkou akceleráciou spaľujete oveľa väčšie množstvo paliva, ako pri bežnom rozjazde. Veľké množstvo z neho pri tom nie je motor vôbec schopný spracovať a premeniť na výkon, čím vám narastá spotreba úplne zbytočne. Tento efekt nastáva predovšetkým pri motoroch s menším objemom valcov.

Prudkú akceleráciu nasleduje zväčša prudké brzdenie. Okrem vysokej spotreby paliva a oveľa vyššej záťaži na motor, preto dochádza aj k prudšiemu opotrebovaniu bŕzd. Možno sa to nezdá, ale životnosť bŕzd dokážete zlou jazdou skracovať doslova o mesiace. Ešte väčšmi to platí pri pneumatikách, ktoré sa ničia prudkou akceleráciou aj brzdením.

2. Plynulosť jazdy

I vodiči, ktorí sa nesnažia o pretekárske rozbehy, často nevenujú dostatočnú pozornosť plynulosti jazdy. Tá súvisí predovšetkým s udržiavaním ideálnych a stálych otáčok motora. Stále otáčky dokážu pri dlhších vzdialenostiach výrazne optimalizovať spotrebu a zároveň priaznivo vplývajú na životnosť motora. Je preto dôležité predvídať dopravnú situáciu a vyhnúť sa tým zbytočným zastávkam a rozbehom. Jednoduchšie to majú vodiči s tempomatom.

Typickým príkladom zlého predvídania je udržiavanie stálej rýchlosti napriek tomu, že na semafore svieti červená. Vodič potom musí zbytočne zastať a znova sa rozbiehať. Ak budete k semaforu plynulo spomaľovať, je väčšia pravdepodobnosť, že znova naskočí zelená a vy nemusíte úplne zastať.

3. Šetrite jazdou, nie na kvalite

Napriek zaužívanému trendu „zahrievania“ motora v zime, preukázala väčšina testov, že vhodnejšie je motor nezohrievať (v prípade dieslu iba minimálne) a radšej ihneď po naštartovaní pomaly jazdiť. Rovnako sa oplatí vypnúť motor, ak „chytíte červenú“. Ak nepotrebujete brzdiť prudko, oplatí sa brzdiť motorom. Ak dobiehate kolónu, môžete to spraviť aj na neutrále. Takéto malé kroky vám dokážu za rok ušetriť množstvo financií.

Oplatí sa šetriť na pohonných hmotách? Áno aj nie. Rozdiely v cenách bývajú niekedy výrazné aj na čerpacích staniciach jednej značky, preto sa ceny oplatí porovnávať. Najlacnejší benzín vám však nemusí vždy pomôcť. Má často nižší výkon a váš palivový filter sa tiež nepoteší. Tankujte preto radšej kvalitnejšie palivo od overených značiek. Rovnaké pravidlo platí aj pri olejoch, filtroch či náhradných dieloch.

4. Správne zvolené pneumatiky

Správne pneumatiky dokážu s vašou spotrebou spraviť divy. Zvoliť správny typ podľa vašich jazdeckých potrieb, je dôležité predovšetkým pri zimných pneumatikách. Ak jazdíte veľa na snehu, nevyhnete sa mäkším pneumatikám s agresívnejším dezénom. Ak v zime jazdíte predovšetkým po suchých cestách, môžete pokojne zvoliť tvrdšiu pneumatiku, ktorá má nižší odpor a tým aj lepšiu životnosť a vplyv na spotrebu.

5. Prezuť, či mať pneumatiky diskoch

Prezúvať 2x do roka pneumatiky v servise nie je práve najšetrnejšie. Ak si k tomu prirátame to, že pneumatiky sa častým prezúvaním výrazne ničia (oslabuje sa bočnica), výhodnejším riešením sa môže zdať vlastnoručné prezúvanie. Stačí kúpiť vlastné disky a pneumatiky si prehodíte aj sami.

Problémom je však to, že väčšina vodičov nemá možnosť si pneumatiky po prezutí vyvážiť. Nevyvážené pneumatiky sa rýchlejšie opotrebovávajú a vplývajú zle na jazdné vlastnosti vozidla. Ideálnym riešením je preto prezúvať si pneumatiky vlastnoručne, no zároveň po každej sezóne navštíviť servis a dať si pneumatiky vyvážiť v rámci servisnej prehliadky. Tá síce tiež nie je zadarmo, no včasným odhalením závad vám môže ušetriť množstvo financií i starostí.