Analýza konkurencie alebo konkurenčná analýza je jedným z aspektov externej strategickej diagnostiky podniku. Základ konkurenčnej analýzy predstavujú v tejto oblasti práce M. Portera, podľa ktorého je konkurenčná stratégia konkretizovaná a základe analýzy odvetvia a postavenia podniku v odvetví.

5 konkurenčných síl podľa Portera

Porter vymedzil hlavné faktory analýzy konkurenčného prostredia a vytvoril schému 5 konkurenčných síl. Identifikácia týchto 5 faktorov umožňuje podniku odhaliť svoje prednosti a nedostatky vo vzťahu k ostatným podnikom a na základe toho predvídať vývoj konkurencie a strategické akcie konkurentov na trhu. Tu je spomínaných 5 konkurenčných síl podľa portera:

  • existujúce podniky
  • potenciálni konkurenti
  • substitučné výrobky
  • klienti – konkurencia na strane klientov
  • dodávatelia – konkurencia na strane dodávateľov

Existujúce podniky a stabilita firmy

Pri analýze existujúcej konkurencie je zaujímavá stabilita pozície firiem, ktorú ovplyvňujú:

  • počet firiem
  • ich veľkosť
  • vnútorné charakteristiky firiem
  • charakter sektora

Riziko vstupu nových konkurentov

Druhým kritickým faktorom je riziko vstupu nových konkurentov, ktorí prinášajú doplnkové kapacity a snažia sa predať svoje výrobky. Toto riziko treba hodnotiť na základe vstupných bariér pre daný sektor a tiež vzhľadom na odvetné opatrenia firiem, ktoré už na trhu existujú. Ide o agresívne obchodné akcie ako napr. zníženie cien, reklamu a podporu predaja, protiútoky na pôvodnom trhu príchodzích s cieľom ich oslabenia na vlastnom poli.

Bariéry vstupu do odvetvia

Ak sú vstupné bariéry vysoké, riziko príchodu nových konkurentov je malé. V opačnom prípade sa očakáva rast konkurencie. Medzi hlavné bariéry vstupu do odvetvia patria:

  • významnosť úspor z rozsahu
  • minimálna veľkosť výroby potrebná na udržanie
  • stupeň diferenciácie výrobkov
  • technologické normy
  • certifikácia
  • clá
  • dopravné náklady
  • nadbytočné výrobné kapacity v odvetví
  • potrebný čas a náklady pre implantáciu v odvetví

Riziko substitúcie

Treťou potenciálnou hrozbou pre podnik je riziko substitúcie. Každý podnik v určitom odvetví je potenciálnym konkurentom pre iné odvetvia. Substitút je výrobok alebo služba, ktoré môžu nahradiť pôvodný výrobok alebo službu alebo uspokojujú podobné potreby. Čím je cena substitútu nižšia a kvalita vyššia, a čím nižšie sú náklady na prestup k substitučnému výrobku a tým vážnejšie sú hrozby.

Konkurencia na strane klienta

Štvrtým faktorom je klient – základný prvok sféry dopytu resp. spotreby. Ovplyvňuje intenzitu konkurencie tlakom na znižovanie cien, vyžaduje najvyššiu kvalitu.
Schopnosť klientely ovplyvňovať konkurenciu firiem závisí od:
– stupňa koncentrácie klientov
– veľkosti podielu nákupov zákazníkov od daného sektora
– diferenciácie výrobkov
– hrozby integrácie

Konkurencia na strane dodávateľa

Posledným faktorom konkurencie je dodávateľ. Silní dodávatelia majú tendenciu pohltenia svojej klientely. Môžu vytvárať tlaky na odberateľský sektor, zvyšovaním cien, diktovaním kvality a sortimentu výrobkov a služieb.

Hodnotenie konkurencie

Z hľadiska analýzy konkurencie hodnotíme tieto parametre konkurencie:

  • silné a slabé stránky konkurencie
  • pohľad konkurencie na okolie
  • ciele sledované konkurenciou
  • rozhodovanie a rozdelenie moci


Pridaj komentár