Úvod » Znalosti » Znalosti » Štátnice z ekonomických predmetov » Manažment a prostredie
Manažment a prostredie

Manažment a prostredie

Externé a interné prostredie podniku

Podnik pôsobí v dynamickom prostredí, ktoré musí neustále analyzovať. Delíme ho na:

  • Externé (vonkajšie) prostredie – makroprostredie a odvetvové prostredie.
  • Interné (vnútorné) prostredie – zdroje a schopnosti podniku.

Makroprostredie podniku

  • Ekonomické: rast HDP, inflácia, úrokové miery, menové kurzy.
  • Technologické: inovácie, výskum, technologické zmeny.
  • Sociálne: hodnoty, postoje, štýl života, zdravie.
  • Demografické: počet obyvateľstva, veková štruktúra, vzdelanie.
  • Politicko-právne: zákony, regulácie, štátne zásahy.
  • Ekologické: environmentálne hrozby a príležitosti, eko-trendy.

Stiahnite si dokument: Štátnice – Manažment – 03 – 02 – Manažment a prostredie (PDF)

Odvetvové (mikro) prostredie

Predstavuje priame konkurenčné prostredie podniku. Zahŕňa:

  • Konkurenčné podniky
  • Zákazníkov
  • Dodávateľov
  • Distribútorov a regulačné orgány

Porterova analýza 5 konkurenčných síl

  1. Súčasná konkurencia: intenzita boja medzi existujúcimi firmami.
  2. Hrozba nových konkurentov: bariéry vstupu, obranné reakcie trhu.
  3. Substitučné výrobky: náhrady s rovnakou funkciou.
  4. Sila zákazníkov: tlak na kvalitu a ceny.
  5. Sila dodávateľov: vplyv na cenu a podmienky dodávok.

Faktory ovplyvňujúce konkurenčný boj

  • Štruktúra odvetvia – počet a veľkosť konkurentov
  • Dopyt – jeho vývoj a predvídateľnosť
  • Bariéry výstupu – náklady, emócie, imidž firmy
  • Súťaž o vzácne zdroje – vstupy, pracovníci, kapitál

Bariéry vstupu do odvetvia

  • Úspory z rozsahu
  • Nutná minimálna veľkosť výroby
  • Diferenciácia produktov
  • Technologické a regulačné normy
  • Zákaznícka vernosť, ovládanie distribučných kanálov
  • Clá, náklady vstupu, výrobné kapacity

Substitučné hrozby

Substitút je výrobok/služba, ktorý uspokojuje rovnakú potrebu. Riziko substitúcie rastie, ak je:

  • Nižšia cena substitútu
  • Vyššia kvalita substitútu
  • Nízke náklady na zmenu

Vyjednávacia sila zákazníkov

  • Koncentrácia zákazníkov
  • Veľkosť odberov
  • Diferenciácia produktov a náklady na zmenu dodávateľa
  • Hrozba spätnej integrácie

Vyjednávacia sila dodávateľov

  • Nedostatok substitútov
  • Nezávislosť dodávateľov od odberateľov
  • Vysoké náklady na zmenu dodávateľa
  • Hrozba vertikálnej integrácie

Ďalšie faktory odvetvovej analýzy

  • Veľkosť a rast trhu
  • Počet a sila konkurentov
  • Bariéry vstupu a výstupu
  • Inovačná aktivita

Kľúčové faktory úspechu

Ide o schopnosti, ktoré firma musí zvládnuť na to, aby bola v odvetví konkurencieschopná – napr. spoľahlivosť a bezpečnosť v leteckej doprave.

Strategické skupiny

Skupiny firiem, ktoré používajú podobné stratégie a súperia na rovnakých segmentoch trhu.

Stiahnite si dokument: Štátnice – Manažment – 03 – 02 – Manažment a prostredie (PDF)

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥