Úvod » Znalosti » Znalosti » Štátnice z ekonomických predmetov » Manažérska funkcia plánovanie
Manažérska funkcia plánovanie

Manažérska funkcia plánovanie

Charakteristika plánovania

Plánovanie (z lat. *planta* – náčrt budovy) znamená projektovať, navrhovať budúce kroky. Je opakom improvizácie a jeho cieľom je zvýšiť istotu a pripraviť sa na budúcnosť.

Obsahové významy plánovania

  • Myšlienkové zaoberanie sa budúcnosťou
  • Formovanie alternatívnych postupov
  • Výber najvhodnejšej alternatívy

Plánovanie je základnou funkciou manažmentu, odpovedá na otázky: Kde sa nachádzame? Kam smerujeme? Ako napredujeme?

Definícia

Plánovanie je selekcia informácií a tvorba hypotéz o budúcnosti s cieľom definovať aktivity potrebné na dosiahnutie cieľov organizácie.

📄 Stiahnite si dokument: Štátnice – Manažment – 09 – 04 – Funkcia plánovanie (PDF)

Flexibilita v plánovaní

Flexibilné plánovanie umožňuje prispôsobenie sa zmenám:

  • Rezervy v plánoch (kapacitné rezervy)
  • Alternatívne plány pre rôzne scenáre
  • Postupné prispôsobovanie plánov (kontroly a korekcie)
  • Systémy včasného varovania (napr. elektronické spracovanie dát)

Úrovne plánovania

  1. Plánovanie podniku ako celku: strategické plánovanie vrcholového manažmentu.
  2. Plánovanie organizačných jednotiek: divízie, oddelenia; vyššia mierka detailu.
  3. Funkčno-operačné plánovanie: plány výroby, marketingu, financií atď.
  4. Plánovanie projektov: detailné plány pre investičné projekty.
  5. Plánovanie úloh: konkrétne úlohy, prostriedky a cesty k cieľom.
  6. Plánovanie náhodných udalostí: rezervné scenáre a predvídanie rizík.

Prvky plánovacieho systému

  • Plánovači a ich kompetencie
  • Plánovací proces a jeho štandardizácia
  • Druhy plánov a ich integrácia
  • Informačná báza a organizácia plánovania
  • Metódy, techniky a nástroje plánovania

Postup tvorby podnikových plánov

1. Stanovenie cieľov

Hlavným cieľom je rast trhovej hodnoty firmy. Hodnota sa dá určiť:

  • Trhovým spôsobom – súčasná hodnota budúcich ziskov
  • P/E koeficientom – cena akcie / zisk na akciu

Ciele sa potom transformujú na výkonnostné ukazovatele (výnosnosť aktív, tržný podiel, spokojnosť zákazníkov/zamestnancov).

2. Analýza externého a interného prostredia

  • Externé prostredie: trh, konkurencia, zákazníci, dodávatelia
  • Interné prostredie: výroba, financie, personál, silné/slabé stránky

3. Spracovanie variantov plánov

Tvorba rôznych plánov podľa možného vývoja situácie. Varianty sa hodnotia podľa kritérií ako:

  • Minimalizácia nákladov
  • Maximalizácia využitia kapacít, odbytu, produkcie

4. Výber najlepšieho variantu

Vyberá sa plán, ktorý najlepšie spĺňa stanovené ciele, na základe viackriteriálneho hodnotenia.

5. Schválenie a implementácia

Vybraný plán schvaľuje manažment a zavádza sa do praxe.

6. Kontrola a spätná väzba

  • Priebežná kontrola plnenia cieľov
  • Preplánovanie pri výskyte zmien alebo problémov
  • Prispôsobenie stratégie alebo redizajn plánu

📄 Stiahnite si dokument: Štátnice – Manažment – 09 – 04 – Funkcia plánovanie (PDF)

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥