Organizovanie a jeho význam pre podnikovú prax

0
Organizovanie a jeho význam pre podnikovú prax

Organizovanie a jeho význam pre podnikovú prax

1. Definícia organizovania

Organizovanie je druhá základná funkcia riadenia. Zahŕňa rozdelenie úloh, kompetencií a zodpovednosti medzi ľudí a prostriedky a usporiadanie komunikačných ciest medzi časťami organizácie.

Poslaním organizovania je efektívne zabezpečiť realizáciu plánovaných činností podniku prostredníctvom deľby práce, koordinácie a právomocí.

📄 Stiahnite si dokument (PDF): Štátnice – Manažment – 07 – 08 – Organizovanie a jeho význam

2. Fázy organizačného procesu (podľa OSCAR)

  • Objectives (Ciele): určenie cieľov a ich dosahovania
  • Specialization: deľba práce
  • Coordination: zladenie činností a zdrojov
  • Authority: právomoci
  • Responsibility: zodpovednosť

3. Obsah organizovania

  1. Stanovenie a usporiadanie potrebných činností
  2. Racionálna deľba práce (špecializácia)
  3. Zoskupenie činností podľa potrieb a efektivity
  4. Priradenie úloh konkrétnym osobám
  5. Koordinácia činností, ľudí a zdrojov

4. Organizácia ako proces

  1. Stanovenie podnikových cieľov
  2. Formulácia taktických plánov
  3. Identifikácia činností
  4. Zoskupovanie činností
  5. Delegovanie úloh a zodpovedností
  6. Prepojenie útvarov a tokov informácií

5. Organizácia ako objekt a jej chápanie

Organizovať možno: činnosti, ľudí, čas, priestory, prostriedky, pracovné skupiny atď. V závislosti od objektu organizovania a jeho obsahu sa organizácia javí ako:

  • Štruktúra: útvary, pracoviská, ich vzťahy (graficky znázornené ako organizačná schéma)
  • Proces: koordinovaná činnosť smerujúca k splneniu cieľov

6. Typy organizačných štruktúr (OŠ)

  • Líniová, líniovo-štábna, líniovo-funkčná
  • Projektová, projektová koordinácia, maticová OŠ
  • Vysoká (pyramídová) vs. plochá (široká)

7. Zdokonaľovanie organizačných štruktúr

  • Zoštíhľovanie (lean): znižovanie nákladov a počtu zamestnancov
  • Downsizing: redukcia organizačných jednotiek
  • Outsourcing: vyčleňovanie činností mimo podnik
  • Reinžiniering: radikálne prehodnotenie a prestavba procesov

8. Kľúčové otázky pri realizácii organizovania

  • Čo? Prečo? Ako? Kto? Dokedy? Kde?

9. Doplňujúce poznámky

Organizovanie nie je jednorazová činnosť, ale nepretržitý proces. Úspešné organizovanie vytvára predpoklady pre efektívnu realizáciu stratégie, cieľov a vízie firmy.

📄 Stiahnite si dokument (PDF): Štátnice – Manažment – 07 – 08 – Organizovanie a jeho význam

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥