Úvery a úroky ako nástroj agrárnej politiky

Úvery a úroky ako nástroj agrárnej politiky
Cenová stratégia podniku a cenové rozhodovanie
Cenová stratégia podniku predstavuje systematický prístup k tvorbe a úprave cien s cieľom podporiť dosiahnutie dlhodobých podnikových cieľov. Zahŕňa plánovanie, výber vhodných cenových metód a reakciu na trhové podmienky. Cenové rozhodovanie je pritom kľúčovým procesom, ktorý ovplyvňuje konkurencieschopnosť, ziskovosť a postavenie podniku na trhu, pričom musí zohľadňovať množstvo interných aj externých faktorov.
Vzťah podnikových a trhových cien
Trhová cena vzniká ako výsledok pôsobenia ponuky a dopytu na trhu a je ovplyvnená konkurenciou medzi výrobcami a spotrebiteľmi. Predstavuje východiskový bod pre podnikové cenové rozhodovanie. Podniková cena pritom zohľadňuje nielen trhové podmienky, ale aj vnútropodnikové faktory, ako sú náklady, očakávaný zisk či vyjednávacia sila podniku.
Náročnosť cenového rozhodovania podniku
Cenové rozhodovanie je zložité, pretože vyžaduje prepočet rôznorodých vstupov a výstupov hospodárskej činnosti do spoločných peňažných jednotiek. Zároveň odráža potrebu výmeny medzi výrobcami, spotrebiteľmi i podnikmi a umožňuje riadiacim subjektom orientovať sa v ekonomickom priestore.
Obsah a formy cenovej stratégie
Cenová stratégia zahŕňa súbor opatrení a zásad, ktoré podnik využíva na dosiahnutie svojich cieľov v oblasti cien. Aplikuje sa prostredníctvom rôznych foriem, ako sú: politika stabilnej ceny, flexibilných cien, cenovej úrovne počas životného cyklu produktu, osobitne výhodných cien, prienikových cien či konkurenčných cien.
Základné faktory ovplyvňujúce výšku cien
- dopyt
- náklady
- konkurencia
- obchodná distribúcia
- legislatíva
- podmienky umiestnenia
- zľavy a rabaty
- flexibilita cien
- základné ciele podniku
- ceny porovnateľných výrobkov
Tvorba cien vo výrobnom podniku
Výrobné podniky môžu tvoriť ceny viacerými metódami – prirážkou k nákladom, výpočtom zo zamýšľanej predajnej ceny, na základe neúplných nákladov, alebo na základe dopytu. Výber metódy závisí od typu podniku, cieľového trhu a dostupných informácií.
Nákladovo orientovaná tvorba cien
Nákladovo orientovaná tvorba cien (NOTC) je efektívna a jednoduchá metóda pre podniky so širokým sortimentom. Cena sa určuje ako súčet nákladov na jednotku výkonu a požadovaného zisku. NOTC sa najviac využíva tam, kde je ťažké vyhodnotiť trhové podmienky pre každý výrobok samostatne.
Finančné výzvy poľnohospodárskych podnikov
Veľká časť poľnohospodárskych podnikov sa nachádza v stave dlhodobej platobnej neschopnosti, čo im znemožňuje prístup k štandardným úverovým zdrojom. Tento stav je spôsobený kombináciou nízkej kapitálovej výnosnosti, rizikovosti výroby, dlhodobosti investícií a biologického charakteru produkcie.
Dôvody neprípustnosti úverov
- nedostatočné zdroje bánk
- neúnosné úrokové sadzby – napríklad nárast z 6,89 % (1989) na 18,1 % (1993) a 14,9 % (1996)
Potrebné opatrenia na zlepšenie financovania
Úrokové sadzby na úvery pre poľnohospodárske podniky by nemali prekročiť diskontnú sadzbu, ako je to bežné v EÚ. V súčasnosti sa hľadajú riešenia na zlepšenie prístupu k financovaniu, predovšetkým:
- odklad časti úverového bremena z minulosti
- poskytnutie výhodných úverov na biologické zásoby a reprodukciu
- zvýšenie dostupnosti úverov cez štátne záruky a bonifikáciu úrokových mier
Podporný finančný fond Ministerstva pôdohospodárstva SR
Fond má slúžiť na zmiernenie úverových problémov poľnohospodárov. Jeho zdroje pochádzajú čiastočne z dotácií, do budúcna sa predpokladá aj financovanie z výnosov privatizácie. Použitie fondu zahŕňa:
- návratné pôžičky s nízkym úrokom na technický a technologický rozvoj
- finančné záruky na úvery poskytované komerčnými bankami
- dlhodobé pôžičky (1–2 % úrok) na nákup pôdy s návratnosťou až do 50 rokov