Funkcie obalov a označovanie obalov

Funkcie obalov a označovanie obalov

Funkcie obalov

Funkcie obalov môžeme rozdeliť do 6 základných skupín:

  • ochranná funkcia
  • manipulačná funkcia
  • informačná funkcia
  • propagačná funkcia
  • ekologická funkcia
  • ekonomická funkcia

Ochranná funkcia

Je základnou funkciou obalu. Balenie má zaistiť predaj tovaru so zachovanými úžitkovými vlastnosťami, zabrániť ničeniu tovaru pri manipulácii, preprave a skladovaní, chrániť ho pred kvalitatívnymi a kvantitatívnymi zmenami a zabezpečiť jeho hygienickú nezávadnosť.

Ochranná funkcia obalu zabezpečuje:

  • ochranu tovaru pri manipulácii, skladovaní a preprave pred otrasmi, nárazmi a tlakovým namáhaním (predovšetkým prepravný obal),
  • ochranu tovaru pred stratami a rozkrádaním,
  • ochranu tovaru pred znehodnotením kvality a znížením zdravotníckej a hygienickej nezávadnosti, pred zvlhnutím a vysýchaním,
  • ochranu tovaru pred chemickým znehodnotením,
  • ochranu tovaru pred chuťovými a pachovými zmenami pri spoločnej preprave a skladovaní.

Obal je teda prostriedkom dočasnej ochrany tovaru. Podiel obalu na zachovateľnosti výrobku možno číselne vyjadriť tzv. koeficientom ochrannej účinnosti obalu, ktorý udáva, koľkokrát je životnosť baleného tovaru dlhšia než nebaleného za rovnakých podmienok skladovania.

Manipulačná funkcia

Obal vznikol aj z potreby preklenúť vzdialenosť medzi miestom výroby a spotreby. Je to prostriedok, ktorý umožňuje uchovať určité množstvo tovaru a umožniť jeho manipuláciu. Pri uložení sa počíta s určitou dobou skladovania a dopravou na väčšie vzdialenosti.

S manipulačnou funkciou súvisí aj funkcia racionalizačná – zameriava sa na úsporu živej práce, obalových materiálov, energie či baliacich strojov. Súčasťou manipulačnej funkcie je aj likvidácia fyzicky namáhavej práce pri manipulácii. Maximálna hmotnosť balenia je obmedzená ľudskou silou – hmotnosť prepravného balenia bola znížená z 25 kg na 15 kg, avšak často sa tento limit prekračuje.

Informačná funkcia

Aj keď pri kúpe tovaru rozhoduje najmä jeho akosť, obal často dáva spotrebiteľovi impulz ku konečnému rozhodnutiu. Informačná funkcia má poskytnúť všetky podstatné informácie, ktoré spotrebiteľa zaujímajú. Najdôležitejšie údaje na obale sú:

  • názov výrobku,
  • cena,
  • dátum výroby a spotreby,
  • zloženie a hmotnosť,
  • ochranná známka,
  • návod na použitie a prípravu.

Propagačná funkcia

Obal vystupuje ako reklamný prostriedok, ktorý upútava pozornosť spotrebiteľa, pôsobí na jeho emócie a uľahčuje mu voľbu z veľkého množstva tovarov. Preto je pri obaloch nevyhnutná vkusná vizuálna úprava a príjemná farebná kombinácia. Obal je často dôvodom opakovaného nákupu. Význam propagačnej funkcie závisí od druhu tovaru. Pri tovaroch dennej spotreby (múka, maslo, cukor a pod.) má väčší význam informačná funkcia než propagačná, pretože spotrebiteľ sa o kúpe rozhoduje už pred vstupom do predajne. Pri tovaroch, ktoré spotrebiteľ kupuje len príležitostne, môže mať propagácia rozhodujúci vplyv, a preto tu zohráva propagačná funkcia dôležitejšiu úlohu. Správne zvolený obal dokáže podnietiť kúpu aj neplánovaného tovaru. Obal je preto najrozšírenejším a zároveň najlacnejším reklamným prostriedkom.

Súčasťou propagačnej funkcie je aj dizajn – ten musí pôsobiť na cit spotrebiteľa a jeho podvedomie. Spolu s grafickým riešením a celkovou estetickou úpravou vzbudzuje pozornosť zákazníkov. Grafická úprava je úzko spätá s farebnosťou obalu – prvé, čo spotrebiteľa pri pohľade na zabalený tovar zaujme, je farba, pretože tá najrýchlejšie preniká do ľudského podvedomia. Pri návrhu obalu je potrebné zohľadniť aj módu danej doby a mentalitu spoločnosti, zrozumiteľnosť a čitateľnosť písma, stručnosť a výstižnosť textov, správnu postupnosť informácií, ako aj praktické údaje – účel použitia, množstvo, návod na použitie či záručnú lehotu.

Ekologická funkcia

Navrhovanie obalov musí byť v súlade s požiadavkami na ochranu životného prostredia. Je to dôležité najmä preto, že v konečnej fáze dochádza k likvidácii odpadov, pričom plyny vznikajúce pri spaľovaní sa uvoľňujú do ovzdušia. Ekologické hľadisko obalov začína už pri ich výrobe. Z nevratných obalov sa stávajú odpady, ktoré tvoria až polovicu celkového odpadu domácností a komunálnej sféry. Dôležité nie je len množstvo, ale aj zloženie obalov.

Za najlepšie riešenie sa v súčasnosti považuje separovaný zber odpadu, ktorý je však u nás zatiaľ nedostatočne rozšírený. Tento spôsob je ekonomicky výhodný a uľahčuje opätovné využitie materiálov. Osobitnú kategóriu predstavujú infekčné a toxické odpady (napríklad zo zdravotníctva), ktoré pri spaľovaní uvoľňujú do prostredia nebezpečné látky.

Ekonomická funkcia

Cena obalu sa hodnotí vo vzťahu k cene výrobku. Cieľom je, aby bol tento pomer čo najnižší. Pri posudzovaní ekonomickej funkcie obalu sa uplatňujú požiadavky:

  • výrobcu – bezpečná preprava a ochrana výrobkov,
  • maloobchodu – obal musí pomáhať predávať a uľahčovať manipuláciu,
  • spotrebiteľa – tovar musí dostať v dobrom stave a v obale, ktorý mu vyhovuje tvarom a praktickosťou.

V celosvetovom meradle sa hodnota obalov odhaduje na približne 5 % hodnoty tovarov, pri potravinách je to 7 – 10 %. Najvyššie náklady vznikajú pri malých baleniach. Náklady na obal možno znižovať pri vratných obaloch, avšak tu sa zvyšujú náklady na manipuláciu. Vo všeobecnosti platí, že najvhodnejší obal je ten, ktorého podiel na hmotnosti balenej jednotky je čo najnižší pri zachovaní funkčných vlastností.

Prehľad funkcií obalov

Funkcia obalu Hlavná úloha Príklad
Ochranná Chráni tovar pri manipulácii, preprave a skladovaní, zabezpečuje hygienu a kvalitu. Fóliové balenie potravín chráni pred vlhkosťou a baktériami.
Manipulačná Umožňuje jednoduchú manipuláciu a transport tovaru, racionalizuje prácu. Kartónové krabice so špeciálnymi úchytmi na prenášanie.
Informačná Poskytuje spotrebiteľovi dôležité informácie o výrobku. Etiketa s dátumom spotreby, zložením a návodom na použitie.
Propagačná Upútava pozornosť zákazníka a podporuje kúpu. Farebne atraktívne balenie sladkostí s logom značky.
Ekologická Minimalizuje negatívny dopad na životné prostredie. Recyklovateľné PET fľaše alebo papierové obaly namiesto plastových.
Ekonomická Zabezpečuje optimálny pomer ceny obalu k cene výrobku. Lacné plastové obaly pre hromadne vyrábané výrobky.

10 komentárov “Funkcie obalov a označovanie obalov

  1. Etická diskusia o obaloch sa zameriava na ich environmentálny dopad. Hoci esteticky príťažlivé obaly môžu zvýšiť predaje, je dôležité zvažovať ich dlhodobý vplyv na životné prostredie a posudzovať, či ich výhody prevažujú nad možnými ekologickými škodami.

  2. No jasné, všetci tu riešia bio, eko, kompostovateľné a potom príde smetiarske auto a šupne to všetko na jednu hromadu. To je taký fake pocit, že sme zachránili planétu, lebo sme si kúpili džús v papierovom obale. Reálne, keby fakt chceli, aby to fungovalo, tak by systém triedenia a recyklácie bol nastavený poriadne. Ale takto je to len marketing – firmy si dajú zelené logo a my im to žerieme.

  3. Aj keby sa to zmiešalo, stále má význam kupovať eko obal. Lebo keď niečo skončí na skládke, plast sa tam rozpadáva stovky rokov, ale papier alebo bio-plast zmizne skôr. Jasné, že systém triedenia je deravý, ale to neznamená, že máme rezignovať a kupovať všetko v igelitkách. Aspoň niečo urobíš správne, a keď to začne robiť viac ľudí, možno konečne politici začnú makať aj na infraštruktúre recyklácie.

  4. Haha, eko obaly sú len na to, aby sa hipsteri cítili dobre, keď si dajú kávu do papierového pohára s nápisom ‘100% recyclable’. Reálne? Väčšina tých pohárov je zvnútra potiahnutá plastom a nedá sa to recyklovať. Takže sme si zaplatili drahšie latté, ale planéta si nepomohla ani o gram. Gratulujem.

  5. Prečo je ekologická funkcia obalov dôležitá a aké riešenia sa dnes považujú za najefektívnejšie pri znižovaní odpadov?

  6. No ale počkaj, nie je to len o tom, čo spraví smetiarske auto. Je to aj o tom, čo spravíme my. Keď kupuješ eko obal, vysielaš signál firmám: Hej, ja chcem udržateľné riešenia. Firmy reagujú na dopyt. Jasné, že systém triedenia je biedny, ale keď sa budeme tváriť, že na ničom nezáleží, nikdy sa to nezmení. Takže hej, možno teraz to vyzerá zbytočne, ale dlhodobo je to jediná cesta, ako prinútiť celý trh a politikov, aby sa pohli.

  7. Zákon o povinnom používaní recyklovateľných obalov by mohol mať pozitívny vplyv na životné prostredie, ale môže tiež viesť k zvýšeniu nákladov pre výrobcov a spotrebiteľov. Rozhodnutia o takejto regulácii by mali zvážiť rovnováhu medzi environmentálnymi výhodami a ekonomickými dôsledkami.

Napísať odpoveď pre Jay Zrušiť odpoveď

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥