Podstata konkurenčnej analýzy a základné metódy analýzy jednosektorových aktivít

0
Podstata konkurenčnej analýzy a základné metódy analýzy jednosektorových aktivít

Podstata konkurenčnej analýzy a základné metódy analýzy jednosektorových aktivít

1. Podstata konkurenčnej analýzy

Konkurenčná analýza je kľúčová súčasť externej strategickej analýzy podniku. Podľa M. Portera ovplyvňujú konkurenciu v sektore tieto faktory:

  • existujúci konkurenti
  • potenciálni noví hráči
  • substitučné produkty
  • dodávatelia
  • zákazníci

Bariéry vstupu na trh:

  • úspory z rozsahu
  • diferenciácia produktov
  • technologické a certifikačné požiadavky
  • kapacitná nadbytočnosť v odvetví
  • vysoké náklady a čas vstupu

Substitučné hrozby:

Produkty uspokojujúce rovnakú potrebu s nižšou cenou a vyššou kvalitou môžu byť významnou hrozbou pre podnik.

Sila zákazníkov a dodávateľov:

Zákazníci môžu vyvíjať tlak na ceny a kvalitu; dodávatelia môžu diktovať podmienky vstupov. Obe strany ovplyvňujú konkurenčné prostredie.

📄 Stiahnuť dokument vo formáte PDF: Štátnice – Manažment – 07 – 21 – Konkurenčná analýza a stratégie

2. Analýza jednosektorových aktivít

Zahŕňa identifikáciu strategických skupín, ktoré využívajú rovnaký typ stratégie. Medzi skupinami existuje konkurenčný boj postavený na rozdielnosti stratégií (napr. technológia, kvalita, náklady, služby).

Strategické mapovanie sa vykonáva podľa:

  • stupňa špecializácie
  • typu používaných technológií

3. Generické konkurenčné stratégie

Porterove stratégie:

  1. Nákladové vodcovstvo – minimalizácia nákladov, zameranie na masového zákazníka
  2. Diferenciácia – vytváranie výnimočného produktu, ktorý zákazníci vnímajú ako jedinečný
  3. Úzke zameranie – špecializácia na trhový výklenok, buď cez náklady alebo diferenciáciu

Hallov model:

Rozlišuje 2 základné stratégie: diferenciácia a nízke náklady. Ich kombinácia vedie k silnej konkurenčnej pozícii.

Mintzbergova typológia:

  • Poloha kmeňového podnikania
  • Odlíšenie (cenové, imidžové, kvalitatívne)
  • Rozvíjanie (nové produkty, trhy)
  • Rozširovanie
  • Pretvorenie podnikania

Typológia Milesa a Snowa:

  1. Obrancovia – zameraní na efektívnosť a stabilitu
  2. Pátrači – inovatívni a flexibilní
  3. Analyzátori – kombinujú stabilitu a inovácie
  4. Reagujúci – bez konzistentnej stratégie, reaktívni

📄 Stiahnuť dokument vo formáte PDF: Štátnice – Manažment – 07 – 21 – Konkurenčná analýza a stratégie

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥