(, EuroEkonóm.sk ,  1)

Každý marketingový a webmarketingový pracovník musí pri plánovaní akejkoľvek internetovej aktivity vychádzať z analýz návštevnosti webu. Prinášame prehľad on-line nástrojov na meranie webu a nástrojov merajúcich návštevnosť webu z log súborov na serveri.

On-line nástroje na meranie návštevnosti webu

Toplist.cz

Toplist.cz je čisto počítadlo prístupov, hodí sa len na najzákladnejšie merania webu a tomu zodpovedá aj jeho spracovanie. Je od začiatku svojej existencie spojený s navštevovaným katalógom stránok. Hodí sa, ak chcete návštevníkom ukázať, ako sú vaše stránky navštevované. Môžete totiž na svoj web umiestniť ikonku s počtom prístupov za rok, mesiac, alebo počtom online užívateľov.

Navrcholu.cz

Služba Navrcholu.cz je komplexnejšom nástrojom pre meranie webu a má oproti Toplist aj platenej verzie. Ich cena sa odvíja od mesačnej návštevnosti webu a zvoleného tarifu. V najvyššej platenej verzii umožňuje už i meranie konverzií. Neumožňuje hlbšie nastavenia a výsledky meraní sú vypísané veľmi jednoducho, bez možnosti výberu štýlu zobrazenia.

Naj.sk

Služba Naj.sk je vo svojej podstate podobným nástrojom, ako Navrcholu.cz.

Google Analytics

Google Analytics je veľmi sofistikovaný nástroj určený ku komplexnej analýze a vytváranie prehľadov s mnohými dôležitými údajmi týkajúcimi sa webových stránok. Monitoruje návštevnosť webu a výsledky dokáže ukázať niekoľkými odlišnými spôsobmi. Vďaka Google Analytics získate množstvo prehľadne usporiadaných informácií, ktoré vám pomôžu s vývojom vašich stránok. Dokážete napríklad určiť, ktoré stránky sú najviac navštevované, aké kľúčové slová pre ich vyhľadávanie ľudia používajú a na čo sa teda stránky vyplatí optimalizovať.

Výhody Google Analytics

  • Rýchla implementácia
  • Porovnanie kľúčových slov a kampaní
  • Veľké množstvo štatistík (vlastné riadiace panely, integrácia s nástrojom AdWords, timeline trendov a času, sledovanie e-shopu, vizualizácia cesty, prekryvné data stránky, geografické zacielenie)
  • Možnosť zasielanie pravidelných štatistík automaticky na e-mail
  • Možnosť nastaviť a merať ciele webu
  • Možnosť merania počtu objednávok a peňažný prínos
  • Meranie efektivity kampane
  • Možnosť jednoducho sledovať cesty užívateľa po webe a zistiť, v ktorom bode stránky opúšťa
  • Kvalitný pomocník / help / tutorial

Prečo Google uvoľnil taký kvalitný nástroj na meranie návštevnosti, ktorý je oveľa lepší, než akýkoľvek iný na svete, a navyše zadarmo? Preto, lebo Google Analytics je podporou pre ďalšiu službu Google AdWords, na ktoré Google zarába.

Nástroje na meranie návštevnosti webu z log súborov

Všetky vyššie uvedené webové služby fungujú na princípe JavaScriptu – do stránok sa zabuduje merací javascriptový kód (alebo iný, napríklad html kód) a potom už len sledujete štatistiky. Nevýhody tohto riešenia sú zrejmé, môžete zmerať len užívateľov, ktorí majú vo svojich webových prehliadačoch povolené spúšťať javascript a prehliadače podporujúce javascript.

Ak máte k dispozícii logovacie súbory (log súbory) z vášho webhostingu alebo serveru, môže byť výhodnejšie používať pre meranie vašej internetovej prezentácie niektorý z nástrojov pre analýzu serverových logov. Na internete ich nájdete nepreberné množstvo, tie uplatniteľné si za svoje služby väčšinou nechajú veľmi dobre zaplatiť.

Profesionáli používajú ako doplnok k merania niektorých lokalít nástroj CLICK TRACS založený na analýze serverových logov. Dôvod je jednoduchý – niektoré nastavenia a im zodpovedajúce výsledky vyhľadávania sú v Click Tracs oproti Google Analytics zrozumiteľnejšie nastaviteľné a jednoduchšie na orientáciu.

Presnosť dát a merateľnosť

Pri meraní návštevnosti webu majte na pamäti:

  • Skontrolujte úplnosť dát (za celé obdobie)
  • Porovnávajte a pracujte s maximom nameraných údajov
  • Na začiatku môžu byť dáta skreslené
  • 100% presné dáta nemožno získať
  • Rôzne nástroje majú rôzne metodiky merania
  • Čitateľné URL uľahčujú vyhodnocovanie (napr. www.web.cz/kontakt je prehľadnejšia URL, než www.web.cz/index.php?lang=7&page=1154)
  • Zmeny v URL a zmeny na webe majú vplyv na výsledky merania
  • Výpovedná hodnota meraných dát môže byť skreslená
  • Komplikovanosť riešenia webovej stránky môže zhoršiť možnosť merania návštevnosti

Autor: EuroEkonóm.sk

Tento príspevok bol vytvorený 21.3.2009. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.

Už ste čítali?


Ekonomická poradňa

  1. TOCELABS - internetový marketing

    Čo by ste mali vedieť o meraní
    – Snažte sa pochopiť užívateľa
    – Zbierajte dáta priebežne
    – Venujte pozornosť zmenám
    – Zamerajte sa na dôležité miesta
    – Upravujte web tak, aby sa dal merať (non-flash verzia stránok s textami a podobne)
    – Majte vždy dosť údajov na analýzu
    – Graf je len nástroj, nie výsledok analýzy

Pridaj komentár