(, EuroEkonóm.sk ,  1)

Maloobchod

Maloobchod je typ obchodu a zahŕňa všetky aktivity, ktoré sú spojené s predajom tovaru alebo služieb konečným spotrebiteľom pre neobchodné použitie. Maloobchodom alebo predajňou je akýkoľvek subjekt podnikania, ktorého tržby plynú prevažne z maloobchodného predaja.

Každá organizácia, ktorá sa zaoberá týmto druhom predaja (nech už je výrobcom, veľkoobchodom alebo maloobchodom), uskutočňuje činnosť nazývanú maloobchod. Nezáleží na tom, akým spôsobom sa predáva tovar alebo služby (osobne, poštovnými zásielkami, telefonickými objednávkami alebo pomocou predajných automatov) alebo kde sa predáva (v obchodoch, na ulici, v domácnosti spotrebiteľov).

Typy maloobchodov

Maloobchodný predaj rozlišujeme:

  • maloobchodný predaj v predajniach
  • predaj bez maloobchodných prevádzkarní
  • maloobchodné organizácie

Maloobchodný predaj v predajniach

Väčšinu maloobchodných predajní vo všetkých štátoch je možné zariadiť do jednej z ôsmich nasledujúcich kategórií:

  • špecializovaný obchod ponúka úzky súbor produktov s hlbokým sortimentom v rámci produktového radu
  • obchodný dom ponúka široký sortiment niekoľkých produktových radov, spravidla konfekcie nábytku a potrieb pre domácnosť. Najznámejšími typmi maloobchodov sú obchodné domy.
  • supermarket je veľká samoobslužná predajňa, ktorá sa špecializuje na predaj tovaru častej spotreby ako sú potraviny, textilné výrobky a potreby pre domácnosť
  • obchod so zmiešaným tovarom
  • diskontný obchod
  • obchod so zľavnených tovarom
  • veľkopredajňa (nákupné centrum)
  • výstavná sieň katalógového predaja

Životný cyklus maloobchodu

Maloobchody rovnako ako výrobky prechádzajú jednotlivými štádiami rastu a poklesu, ktoré môžeme popísať ako životný cyklus maloobchodu. Jeden z dôvodov, prečo sa objavujú stále nové druhy maloobchodného predaja, vyplýva z hypotézy maloobchodného kruhu. Tradičné typy maloobchodu spravidla ponúkajú svojim zákazníkom veľa služieb a určujú ceny tovaru tak, aby pokryli svoje náklady. To vytvára príležitosť pre vznik nových typov maloobchodného predaja – napríklad obchodov s lacným tovarom, ktoré síce predávajú s nižšími nákladmi a za nižšie ceny, ale poskytujú za to taktiež menej služieb a majú menšiu prestíž.

Mnoho zákazníkov využíva tradičné obchody k tomu, aby sa rozhodli, čo si chcú kúpiť. Samotný nákup však realizujú v obchodoch s lacným tovarom. Ak obchody s lacným tovarom zvýšia svoj podiel na trhu, začnú ponúkať širší rozsah služieb a zlepšia úroveň svojho predaja. To vedie ku zvýšeniu nákladov, pretože musí prenajať ďalšie predajne sily. V dôsledku toho musí zvýšiť svoje ceny a budú z nich klasické obchody, ktoré pôvodne nahradili. Stanú sa tak príliš drahé v porovnaní s novými typmi obchodov, ktoré predávajú s nízkymi nákladmi a s malou obchodnou maržou.

Kategórie maloobchodov

Maloobchody pre väčšinu druhov tovaru môžeme rozdeliť na štyri kategórie podľa úrovne a rozsahu poskytovaných služieb:

  1. maloobchod so samoobsluhou
  2. maloobchod s vlastným výberom
  3. maloobchod s obmedzeným rozsahom služieb
  4. maloobchod s plným rozsahom služieb

Predaj bez maloobchodných prevádzkární

Aj keď sa väčšina tovarov a služieb predáva v predajniach, stále rýchlejšie sa rozvíja obchodovanie bez predajní, dokonca rýchlejšie než predaj v predajniach. V dnešnej dobe tento spôsob predstavuje 12% z celkového predaja.

Maloobchodné organizácie

Maloobchodné organizácie sa vyznačujú ekonomickejšou veľkosťou a tým i väčšou nákupnou silou, širším výberom značiek a lepšie vyškolenými predajcami. Existuje päť hlavných typov maloobchodných organizácií:

  • obchodné spoločnosti
  • dobrovoľné združenie obchodníkov
  • družstvá obchodníkov
  • družstvá spotrebiteľov
  • maloobchody zriadené na báze frančízy a obchodné konglomeráty

Marketingové riadenie obchodu

Manažér maloobchodu sa snaží nájsť nové marketingové stratégie, ktoré by udržali a prilákali zákazníkov. Táto činnosť sa nazýva marketingové riadenie obchodu. V minulosti sa maloobchod udržoval zákazníkov tým, že sa nachádzal na vhodnom mieste, ponúkal výnimočný alebo špecializovaný sortiment tovaru, poskytoval väčší rozsah alebo lepšiu kvalitu služieb než konkurencia. V dnešnej dobe ponúka väčšina maloobchodov podobný sortiment.

Autor: EuroEkonóm.sk

Tento príspevok bol vytvorený 30.3.2008 a aktualizovaný 22.8.2018. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.

Už ste čítali?


Ekonomická poradňa

  1. KAmil

    Prosím ako to je s možnosťou predaja cez maloobchodnú prevádzku na zahraničné ičo…resp. česká spoločnosť chce
    mať maloobchod na Slovensku???

Pridaj komentár