(, EuroEkonóm.sk ,  0)

Dynamika marketingových ciest

Rozoznávame:

  • vertikálne marketingové systémy
  • horizontálne marketingové systémy
  • viacdimenzionálne marketingové systémy

Vertikálne marketingové systémy

Vertikálne marketingové systémy – klasická marketingová cesta sa skladá z nezávislého výrobcu, veľkoobchodu a maloobchodu. Teraz sú 3 základné typy vertikálnych marketingových systémov:

  • uzavreté vertikálne marketingové systémy
  • administratívne vertikálne marketingové systémy
  • zmluvné vertikálne marketingové systémy – tie môžeme rozdeliť na tri typy
  • dobrovoľné skupiny sponzorované veľkoobchodom
  • družstvá maloobchodníkov
  • organizácie podnikajúce na báze franšízy (koncesné organizácie)

Horizontálne marketingové systémy

horizontálne marketingové systémy predstavujú spojenie dvoch a viac podnikov.

Viacdimenzionálne marketingové systémy

Viacdimenzionálne marketingové systémy sú také, pri ktorých firma využíva viac distribučných ciest pre 1 segment.

Úlohy firiem v distribučných cestách

Role firiem, ktoré sa nachádzajú v distribučných cestách sú:

  • zasvätenci – majú prístup k preferovaným zdrojom a vzbudzujú rešpekt
  • zápasníci – firmy, ktoré sa chcú stať zasvätencami
  • komplementári – nie sú súčasťou dominantnej distribučnej cesty
  • prechádzajúci – stoja mimo dominantnej distribučnej cesty a nerozpráva sa o členstve v nej
  • vnútorní inovátori -skutoční rozbíjači dominantných DC, vymýšľajú nové systémy

Autor: EuroEkonóm.sk

Tento príspevok bol vytvorený 19.3.2009 a aktualizovaný 9.1.2011. Pozrite si ďalšie príspevky autora EuroEkonóm.sk.

Už ste čítali?


Pridaj komentár