Podstata manažmentu výroby a jeho funkčné poslanie

Manažment výroby je riadenie všetkých zdrojov, potrebných na výrobu výrobkov a zabezpečenie poskytovaných služieb. Manažment výroby predstavuje navrhovanie procesov a optimálne zlaďovanie vzťahov ich základných činiteľov v priestore a čase. Manažment výroby zahŕňa aktivity a procesy, ako sú:

  • rozbor trhu
  • tvorba výrobnej perspektívy
  • príprava permanentných inovačných zmien vo výrobe
  • vlastné zhotovovanie produkcie
  • rôznorodé obslužné procesy vo výrobe
  • výstupná kontrola
  • výrobný servis

Úlohy manažmentu výroby

Základ manažmentu podniku je manažment výroby. Medzi jeho úlohy patria:

  • iniciovať rozvoj perspektívnej činnosti vo výrobe v súlade z požiadavkami trhu,
  • iniciovať tvorbu efektívnej stratégie výroby,
  • organizovať a stimulovať investično- inovačnú tvorbu vo výrobe,
  • organizačne, informačne a personálne pripravovať a zabezpečovať výrobu produkcie,
  • motivovať a stimulovať ľudský faktor vo výrobe – stimulácia môže byť
    • pozitívna stimulácia: finančné ohodnotenie, pochvala, vyznamenanie, povýšenie,
    • negatívna stimulácia: vyhrážanie, vydávanie nerealizovateľných úloh.

Podstata manažmentu výroby v podnikaní

Hlavné funkcie manažmentu výroby

  • pre zákazníka zabezpečiť zvyšovanie úžitkových vlastností výrobkov za prijateľnú cenu
  • pre výrobcu zabezpečiť zvyšovanie ziskovosti

Funkčné poslanie manažmentu výroby

  1. Orientácia na zákazníka – prechod od rutinnej výroby k podnikateľskej aktivite
  2. Ofenzívna stratégia výroby – zabezpečiť perspektívny výrobný program podniku
  3. Zabezpečiť pružnú adaptáciu marketingových výsledkov do výroby
  4. Prevod poznatkov výskumu a vývoja do bezprostrednej výroby
  5. Cieľavedomá tvorba rozvojového zázemia výroby (výskum, vývoj, racionalizácia)
  6. Personálny rozvoj
  7. Manažment kvality výroby – kvalita sa stáva „všeobecným platidlom“ na trhu
  8. Využitie informačných technológií (výrobné interakcie s predvýrobnou etapou)
  9. Ekonomická syntetizácia výrobného systému (vhodné rozmiestnenie kapitálu do jednotlivých častí výroby)
  10. Orientácia na medzinárodné rozvojové trendy vo výrobe
  11. Humanizácia práce a sociálne aspekty vo výrobe
  12. Ekologické otázky výroby

Pridaj komentár